Kannattavuuden parantaminen hinnoittelun avulla
Jäämaa, Suvi (2008)
Jäämaa, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen aiheena on kannattavuuden parantaminen hinnoittelun avulla. Tutkimus tehdään Toimistopalvelu Oy:lle, joka on pieni tilitoimisto pää-kaupunkiseudulla. Tutkimuksen tarkoituksena on etsiä syitä yrityksen huonoon kannattavuuteen, ja etsiä ratkaisu hinnoittelun ja kustannusten karsimisen kautta toiminnan parantamiseen. Tutkimus koostuu teemahaastatteluista, havainnoinnista ja asiakkaille tehdystä sähköpostikyselystä. Lisäksi teimme kyselyn kilpailijoille heidän hinnoitteluta-voistaan. Aineisto on hankittu haastattelemalla Toimistopalvelu Oy:n omistajayrit-täjiä. Lisäksi haastattelimme Taloushallintoliiton toimistopäällikköä Sirpa Airo-laa. Havainnointi perustuu saatujen asiakirjojen tutustumiseen Toimistopalvelu Oy:stä, Patentti- ja rekisterihallituksesta ja Taloushallintoliitosta. Case-yrityksen havainnointi tapahtui jatkuvana yrityksen päivittäisten rutiinien tarkkailuna ja teemahaastatteluina. Vertailimme myös case- yrityksemme kannattavuutta suh-teessa kilpailijoihin ja yleisesti tilitoimistopalveluita tarjoaviin toimipaikkoihin. Tutkimustulokset olivat yllättäviä. Yrityksen hinnat ovat hieman keskitason ala-puolella, mutta se ei ole pääsyy huonoon kannattavuuteen. Sen sijaan ongelmallis-ta on, ettei kaikkia palveluita laskuteta asiakkailta, eikä tehtyjä työtunteja seurata tarpeeksi tarkkaan. Näitä kahta asiaa muuttamalla yrityksen kannattavuus saatai-siin nostettua halutulle tasolle. Kannattavuuden parantamiseksi ehdotamme, että työtunteja aletaan seurata tar-kemmin. Tähän tarkoitukseen teimme perustaulukkomallisen työtuntiseurannan. Lisäksi tällä hetkellä maksuttomien palveluiden, kuten arkisoinnin ja tuhoamisen hinnoitteluun tulisi kiinnittää huomiota ja harkita niiden hinnoittelun käyttöönot-toa. Tärkeää olisi myös eri asiakkaiden hinnoittelun yhtenäistäminen ja niiden päivittäminen tietyin väliajoin.