Asiakastyytyväisyys linjasaneerauskohteissa
Koivula, Jarno (2016)
Koivula, Jarno
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää asiakastyytyväisyyden taso Turun Rakennustiimi Oy:n kahdessa linjasaneerauskohteessa, kartoittaa syitä tyytyväisyyden tai tyytymättömyyden taustalla, sekä etsiä mahdollisia ratkaisumalleja asiakastyytyväisyyden parantamiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitetään, mitä on asiakastyytyväisyys, kuinka se muodostuu ja miten asiakkaiden odotukset ja kokemukset vaikuttavat asiakastyytyväisyyden tasoon. Opinnäytetyötä varten luotiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin kohdetaloyhtiöiden osakkaille ja vuokralaisille. Saadut tulokset koottiin yhteen, ja ne esitetään tarkemmin opinnäytetyön lopussa. Kokonaisuudessaan molemmat kohteet vastasivat keskivertosuoritusta, ja suurin osa taloyhtiöiden asukkaista ja osakkaista olivat tyytyväisiä projekteihin. Parannettavaakin löytyi, sillä molemmat kohteet kallistuivat hieman enemmän tyytymättömyyden suuntaan.
Syitä lievään tyytymättömyyteen oli useita. Suuri osa asukkaista suhtautuu linjasaneeraukseen lähtökohtaisesti hieman negatiivisesti ja asettaa korkeita odotuksia lopputulosta kohtaan. Kun kaikkia odotuksia ei onnistuta tai voida täyttää, on seurauksena tyytymättömyyttä. Muita tyytymättömyyttä aiheuttavia syitä oli uusittujen keittiöiden laatu, siivouksen laatu, korkeat kustannukset, työntekijöiden puheet ja työnjohdon saavutettavuus. Osittain samat seikat olivat myös tyytyväisyyttä nostavia tekijöitä.
Vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joilla asiakastyytyväisyyttä saadaan nostettua. Keinoja ovat muun muassa aliurakoitsijan vaihto, tarkemmat huoneistokortit ja suunnitelmat, asiakastyytyväisyyden asettaminen koko yrityksen yhteiseksi tavoitteeksi ja aktiivisen lisämyynnin tehostaminen. Kohteiden tuloksia toisiinsa vertailemalla havaitaan myös, että tiukemmalla valvonnalla saavutettiin hieman parempi tyytyväisyys.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitetään, mitä on asiakastyytyväisyys, kuinka se muodostuu ja miten asiakkaiden odotukset ja kokemukset vaikuttavat asiakastyytyväisyyden tasoon. Opinnäytetyötä varten luotiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin kohdetaloyhtiöiden osakkaille ja vuokralaisille. Saadut tulokset koottiin yhteen, ja ne esitetään tarkemmin opinnäytetyön lopussa. Kokonaisuudessaan molemmat kohteet vastasivat keskivertosuoritusta, ja suurin osa taloyhtiöiden asukkaista ja osakkaista olivat tyytyväisiä projekteihin. Parannettavaakin löytyi, sillä molemmat kohteet kallistuivat hieman enemmän tyytymättömyyden suuntaan.
Syitä lievään tyytymättömyyteen oli useita. Suuri osa asukkaista suhtautuu linjasaneeraukseen lähtökohtaisesti hieman negatiivisesti ja asettaa korkeita odotuksia lopputulosta kohtaan. Kun kaikkia odotuksia ei onnistuta tai voida täyttää, on seurauksena tyytymättömyyttä. Muita tyytymättömyyttä aiheuttavia syitä oli uusittujen keittiöiden laatu, siivouksen laatu, korkeat kustannukset, työntekijöiden puheet ja työnjohdon saavutettavuus. Osittain samat seikat olivat myös tyytyväisyyttä nostavia tekijöitä.
Vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joilla asiakastyytyväisyyttä saadaan nostettua. Keinoja ovat muun muassa aliurakoitsijan vaihto, tarkemmat huoneistokortit ja suunnitelmat, asiakastyytyväisyyden asettaminen koko yrityksen yhteiseksi tavoitteeksi ja aktiivisen lisämyynnin tehostaminen. Kohteiden tuloksia toisiinsa vertailemalla havaitaan myös, että tiukemmalla valvonnalla saavutettiin hieman parempi tyytyväisyys.