Asiakkuuden arvon kasvattaminen
Rajanen, Anssi (2008)
Rajanen, Anssi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakkuudenhallintaa, asiakkuuden vaiheita ja asiakkaalle muodostuvaa lisäarvoa. Työ käsittää myös K-Rauta Järvenpäälle tehtävän Oma-myyjä palvelun ohjeistuksen. Teoria osuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaan liittyviä käsitteitä sekä asiakkuudenhallinnasta asiakkaalle syntyvää lisäarvoa. Jotta asiakkaalle voidaan luoda lisäarvoa, tulee yrityksen tuntea asiakkuuden elinkaaren vaiheet ja osata johtaa asiakasta oikein eri elinkaaren vaiheissa. Asiakkaan lisäarvon muodostumisella tarkoitetaan yrityksen käytössä olevan asiakastiedon hyödyntämistä. Asiakastiedolla luodaan lisäarvoa asiakkaalle, joka sitouttaa asiakkaan yritykseen. Opinnäytetyössä käsitellään lisäarvon muodostumista niin yritysten välisessä kuin kuluttajakaupankäynnissäkin. Erityispaino tässä työssä on kuluttaja-asiakkaan lisäarvon muodostumisessa. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu toimeksiantajayritys K-Rauta Järvenpäälle tehtävästä Oma-myyjä palvelu ohjeistuksesta. Oma-myyjä palvelun tarkoitus on olla kokonaisvaltainen palvelu rakentaja-asiakkaalle, joka kestää koko asiakkaan projektin ajan. Ohjeistuksen avulla yritys saa työkalun, jolla se pystyy palvelemaan asiakkaitaan paremmin ja tarjoamaan heille uudenlaisen palvelukokonaisuuden, josta asiakas saa lisäarvoa. Palvelu sitouttaa asiakkaita yritykseen, mikä vastaavasti kasvattaa asiakasosuutta ja näin tuo yritykselle taloudellista hyötyä. Ohjeistuksen toteuttamisen pohjalta voidaan todeta, että Oma-myyjä palvelulla KRauta Järvenpää voi tarjota asiakkailleen uudenlaista lisäarvoa, jota ei ole aikaisemmin tarjottu. Palvelulla asiakkaita pystytään sitouttamaan paremmin ja rakentamaan pitkäkestoisia asiakassuhteita.