”Mikä paikka tää oikein on?” : mukana matalan kynnyksen palvelun kehittämistoiminnassa
Viheroksa, Ansa (2016)
Viheroksa, Ansa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010706
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on hyödynnetty prosessiarviointia palvelun kehittämiseksi. Olin mukana Suomen Punaisen Ristin Helsingin Nuorten turvatalon ja Nuorisosäätiön yhteisessä kokeilussa eli uuden matalan kynnyksen palvelun kehittämistoiminnassa. Palvelu oli nimeltään IltaKioski ja se toimi Helsingin Vuosaaressa. Päivystin toimijana IltaKioskilla viikoittain kolmen kuukauden ajan. Prosessiarvioinnin tavoite oli tuottaa tietoa, jota voitiin hyödyntää palvelun kehittämisessä.
Prosessiarviointi toteutettiin kehittämisevaluaation näkökulmasta. Arviointikysymykset olivat ”Millaisia vaikutuksia palvelulla on siihen osallistuneisiin asiakkaisiin?” ja ”Miten palvelua voitaisiin kehittää?”. Keräsin aineistoa havainnoinnin, IltaKioskin toimijoille suunnatun sähköpostikyselyn ja asiakkaille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Havainnointi oli osallistuvaa havainnointia ja aineistoa keräsin kahdeksan viikon ajan IltaKioskin päivystyksen yhteydessä. Laadulliset aineistot analysoin käyttäen sisällönanalyysiä. Teoreettinen viitekehys koostuu kehittämistyöstä, matalan kynnyksen palveluista, sosiaalisesta vahvistamisesta, nuorten asunnottomuudesta ja nuorten maksuhäiriöistä.
Prosessiarvioinnin tuloksista ilmeni, että palvelu ei vielä ollut täysin tavoittanut alkuperäistä kohderyhmäänsä, mutta palvelu oli vaikuttanut positiivisesti siihen osallistuneisiin asiakkaisiin. Tuloksista myös ilmeni, että palvelun ensisijainen kehittämisen kohde liittyy markkinointiin. Palvelun kehittämiseksi loin useita kehittämisehdotuksia. Prosessiarvioinnin tulokset ovat hyödynnettävissä IltaKioskin palvelun kehittämiseksi.
Prosessiarviointi toteutettiin kehittämisevaluaation näkökulmasta. Arviointikysymykset olivat ”Millaisia vaikutuksia palvelulla on siihen osallistuneisiin asiakkaisiin?” ja ”Miten palvelua voitaisiin kehittää?”. Keräsin aineistoa havainnoinnin, IltaKioskin toimijoille suunnatun sähköpostikyselyn ja asiakkaille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Havainnointi oli osallistuvaa havainnointia ja aineistoa keräsin kahdeksan viikon ajan IltaKioskin päivystyksen yhteydessä. Laadulliset aineistot analysoin käyttäen sisällönanalyysiä. Teoreettinen viitekehys koostuu kehittämistyöstä, matalan kynnyksen palveluista, sosiaalisesta vahvistamisesta, nuorten asunnottomuudesta ja nuorten maksuhäiriöistä.
Prosessiarvioinnin tuloksista ilmeni, että palvelu ei vielä ollut täysin tavoittanut alkuperäistä kohderyhmäänsä, mutta palvelu oli vaikuttanut positiivisesti siihen osallistuneisiin asiakkaisiin. Tuloksista myös ilmeni, että palvelun ensisijainen kehittämisen kohde liittyy markkinointiin. Palvelun kehittämiseksi loin useita kehittämisehdotuksia. Prosessiarvioinnin tulokset ovat hyödynnettävissä IltaKioskin palvelun kehittämiseksi.