Sepelvaltimotautia sairastavan potilaan moniammatillisen hoidon kehittäminen yli organisaatiorajojen Lohjan sairaanhoitoalueella
Reid, Anne-Maarit; Lahtinen, Minna (2016)
Reid, Anne-Maarit
Lahtinen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sähköinen hoitoketju sepelvaltimotautia sairastavan potilaan moniammatillisesta hoidon ohjauksesta yli organisaatiorajojen. Toimeksiantajana sähköisen hoitoketjun toteuttamisessa oli moniammatillinen työryhmä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Lohjan sairaalasta sekä Lohjan, Vihdin, Siuntion, Karkkilan ja Inkoon perusterveydenhuollosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sepelvaltimotautia sairastavan potilaan hoitopolkua sekä potilaan ohjauksen sisältöä Lohjan sairaanhoitoalueella sekä hoitopolun toteutusta eri organisaatioissa. Tarkoituksena oli lisäksi kerätä kyselyn avulla moniammatillisen työryhmän näkemyksiä sähköisen hoitoketjun käyttökokemuksista sekä sen vastaamisesta odotuksiin. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: ”Minkälaisia käyttökokemuksia moniammatillisella työryhmällä on uudesta sepelvaltimotautipotilaan sähköisestä hoitoketjusta?”. Tarkoituksena oli kartoittaa tutkittua tietoa sepelvaltimotautia sairastavan potilaan hoitoketjuun vaikuttavista asioista, sepelvaltimotaudista, hoitoketjuista, potilaan ohjauksesta, moniammatillisuudesta ja organisaatiorajat ylittävästä yhteistyöstä sekä selvittää miten eri lait ohjaavat sepelvaltimotautipotilaan hoitoa perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa ja järjestöissä.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui aiheeseen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta, alaan liittyvistä hakuportaalien tarjoamista lähteistä ja artikkeleista. Tietoperustassa käsiteltiin sepelvaltimotautia, hoitoketjuja sekä moniammatillisuutta perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Sähköinen hoitoketju toteutettiin teknisesti Microsoftin PowerPoint-ohjelmalla ja ulkonäöltään se vastaa HUS:n värimaailmaa sekä asetuksia. Aineisto sähköiseen hoitoketjuun saatiin moniammatilliselta työryhmältä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kohderyhmän käsityksiä sähköisestä hoitoketjusta arvioitiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin 21:lle työryhmän jäsenelle. Vastauksia kyselyyn saatiin yhdeksän. Sähköinen hoitoketju koettiin onnistuneen erittäin hyvin ja sen teknistä toteutusta, ulkonäköä sekä helppokäyttöisyyttä pidettiin erittäin onnistuneena. Myös hoitoketjun sisältö koettiin onnistuneeksi ja sisällöllisesti riittäväksi työn kannalta. Hoitoketjun koettiin vastaavan sille asetettuja tavoitteita ja siitä koettiin olevan apua potilaan jatkohoidon kannalta.
Jatkotutkimusaiheena voisi kerätä ja tutkia käyttökokemuksia sepelvaltimotautipotilaan sähköisestä hoitoketjusta laajemmalta moniammatilliselta työyhteisöltä.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta koostui aiheeseen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta, alaan liittyvistä hakuportaalien tarjoamista lähteistä ja artikkeleista. Tietoperustassa käsiteltiin sepelvaltimotautia, hoitoketjuja sekä moniammatillisuutta perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Sähköinen hoitoketju toteutettiin teknisesti Microsoftin PowerPoint-ohjelmalla ja ulkonäöltään se vastaa HUS:n värimaailmaa sekä asetuksia. Aineisto sähköiseen hoitoketjuun saatiin moniammatilliselta työryhmältä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kohderyhmän käsityksiä sähköisestä hoitoketjusta arvioitiin sähköisellä kyselyllä, joka lähetettiin 21:lle työryhmän jäsenelle. Vastauksia kyselyyn saatiin yhdeksän. Sähköinen hoitoketju koettiin onnistuneen erittäin hyvin ja sen teknistä toteutusta, ulkonäköä sekä helppokäyttöisyyttä pidettiin erittäin onnistuneena. Myös hoitoketjun sisältö koettiin onnistuneeksi ja sisällöllisesti riittäväksi työn kannalta. Hoitoketjun koettiin vastaavan sille asetettuja tavoitteita ja siitä koettiin olevan apua potilaan jatkohoidon kannalta.
Jatkotutkimusaiheena voisi kerätä ja tutkia käyttökokemuksia sepelvaltimotautipotilaan sähköisestä hoitoketjusta laajemmalta moniammatilliselta työyhteisöltä.