Verkkokaupan kehittäminen palvelumuotoilun avulla Case:Cilla's
Uino, Sofia (2016)
Uino, Sofia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110970
Tiivistelmä
Verkkokauppojen suosio on kasvanut hurjaa vauhtia digitalisaation myötä. Asiakkaat ovat määrätietoisempia ja osaavat vaatia parempaa palvelua. Yrityksien haasteena on tarjota kovan kilpailun keskellä yhä parempaa palvelua asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Myyntityössä verkkokaupat pystyvät tarjoamaan asiakkailleen mahdollisuuden ostaa milloin he haluavat ja missä he haluavat. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sisustusliike Cilla’s:lle prototyyppi uudesta verkkokaupasta, jossa keskityttiin kehitettäviin ja huomioitaviin elementteihin uutta verkkokauppapohjaa luodessa sekä Blueprint-kuvaus verkkokaupan kokonaisvaltaisesta toiminnasta. Tarkoituksena oli kehittää verkkokaupan toimintaa asiakasystävällisemmäksi ja tehokkaammaksi, pystyäkseen tarjoamaan asiakkailleen paremman ja sujuvamman palveluko-kemuksen verkossa. Cilla’s verkkokauppa on perustettu vuonna 2012 ja vuoden 2016 alussa tapahtuneen logomuutoksen myötä toimeksiantaja kaipasi uudistusta myös verkkokauppaansa, toiveena kasvava toiminta.
Työn teoriaosuus jakautui kolmeen teemaan: Verkkokaupan toimintaympäristöön, markkinointiin ja asiakaslähtöisyyteen. Toimintaympäristö osiolla haluttiin kartoittaa käyttäjäkeskeisyyttä huomioimalla visuaalisuuden tärkeys ja kilpailijoista erottuminen verkkomaailmassa. Verk-kokaupan markkinoinnilla kartoitettiin kuluttajien segmentointia ja digitaalisen markkinoinnin tärkeyttä, paneutuen enemmän sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin rooleihin. Asia-kaslähtöisyydestä tutkittiin asiakkaan ostokäyttäytymistä digitaalisessa maailmassa. Työn toiminnallinen osa jaettiin palvelumuotoilua mukaillen kolmeen osaan. Ensimmäisenä oli asi-akkaan ymmärryksen luominen, josta edettiin kehittämisprosessien myötä lopputuotoksen esittelyyn.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin kolmivaiheisen Stefan Moritzin palvelumuotoilun prosessin vaiheiden mukaan. Vaiheet olivat ymmärrä, kehitä ja toteuta. Palvelumuotoilu valittiin työhön sen ajankohtaisuuden, monipuolisuuden ja kasvavan suosion vuoksi. Eri menetelmiä hyödyntämällä pystyttiin muodostamaan monipuolisempi kuva verkkokaupan toiminnasta kokonaisuudessaan ja näin ollen myös lähteä kehittämään toimintaa eri näkökulmia hyödyntäen.
Verkkokaupan toiminnan ymmärtämiseksi ja asiakkaiden näkökulman selvittämiseksi työn en-simmäisessä toiminnallisessa vaiheessa toteutettiin asiakaskysely sähköisessä muodossa uutiskirjeen tilaajille. Lisäksi toteutettiin benchmarkkaus kolmesta sisustusverkkokaupasta käyttäen samoja teemoja, kuin haastattelussa. Työntekijöiden näkökulman ymmärtämiseksi hyödynnettiin Blueprint kuvausta verkkokaupan toiminnan nykytilanteesta. Kehittämisosiossa hyödynnettiin brainwritingia ja 8x8 menetelmää ideoimiseen yhdessä toimeksiantajan kanssa. Työn lopputuotoksena muodostui prototyyppi verkkokaupasta kehitysideoineen. Prototyypin luomisessa paneuduttiin enemmän kehitettäviin elementteihin kuin lopullisen verkkosivun visuaalisen pohjan luomiseen. Lisäksi Service Blueprint kuvauksen avulla pystyttiin hahmottamaan kokonaisuudessaan verkkokaupan toiminnassa kehitettävät kohdat, niin että toiminnasta saatiin mahdollisimman sujuvaa ja mutkatonta. Kehitystuotoksilla haluttiin tarjota toimeksiantajalle eväät uuden verkkosivuston luomiseksi ja toiminnan kasvattamiseksi.
Työn teoriaosuus jakautui kolmeen teemaan: Verkkokaupan toimintaympäristöön, markkinointiin ja asiakaslähtöisyyteen. Toimintaympäristö osiolla haluttiin kartoittaa käyttäjäkeskeisyyttä huomioimalla visuaalisuuden tärkeys ja kilpailijoista erottuminen verkkomaailmassa. Verk-kokaupan markkinoinnilla kartoitettiin kuluttajien segmentointia ja digitaalisen markkinoinnin tärkeyttä, paneutuen enemmän sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin rooleihin. Asia-kaslähtöisyydestä tutkittiin asiakkaan ostokäyttäytymistä digitaalisessa maailmassa. Työn toiminnallinen osa jaettiin palvelumuotoilua mukaillen kolmeen osaan. Ensimmäisenä oli asi-akkaan ymmärryksen luominen, josta edettiin kehittämisprosessien myötä lopputuotoksen esittelyyn.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin kolmivaiheisen Stefan Moritzin palvelumuotoilun prosessin vaiheiden mukaan. Vaiheet olivat ymmärrä, kehitä ja toteuta. Palvelumuotoilu valittiin työhön sen ajankohtaisuuden, monipuolisuuden ja kasvavan suosion vuoksi. Eri menetelmiä hyödyntämällä pystyttiin muodostamaan monipuolisempi kuva verkkokaupan toiminnasta kokonaisuudessaan ja näin ollen myös lähteä kehittämään toimintaa eri näkökulmia hyödyntäen.
Verkkokaupan toiminnan ymmärtämiseksi ja asiakkaiden näkökulman selvittämiseksi työn en-simmäisessä toiminnallisessa vaiheessa toteutettiin asiakaskysely sähköisessä muodossa uutiskirjeen tilaajille. Lisäksi toteutettiin benchmarkkaus kolmesta sisustusverkkokaupasta käyttäen samoja teemoja, kuin haastattelussa. Työntekijöiden näkökulman ymmärtämiseksi hyödynnettiin Blueprint kuvausta verkkokaupan toiminnan nykytilanteesta. Kehittämisosiossa hyödynnettiin brainwritingia ja 8x8 menetelmää ideoimiseen yhdessä toimeksiantajan kanssa. Työn lopputuotoksena muodostui prototyyppi verkkokaupasta kehitysideoineen. Prototyypin luomisessa paneuduttiin enemmän kehitettäviin elementteihin kuin lopullisen verkkosivun visuaalisen pohjan luomiseen. Lisäksi Service Blueprint kuvauksen avulla pystyttiin hahmottamaan kokonaisuudessaan verkkokaupan toiminnassa kehitettävät kohdat, niin että toiminnasta saatiin mahdollisimman sujuvaa ja mutkatonta. Kehitystuotoksilla haluttiin tarjota toimeksiantajalle eväät uuden verkkosivuston luomiseksi ja toiminnan kasvattamiseksi.