"Vaihdon aikana musta tuli se ihminen, joka mä oon aina halunnu olla" : kokemuksia pitkäkestoisen kansainvälisen vaihdon vaikutuksesta sosionomin ammatilliseen kasvuun
Kivikko, Aino; Honkanen, Annika (2016)
Kivikko, Aino
Honkanen, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060611990
Tiivistelmä
Kiinnostus opinnäytetyön aihetta kohtaan lähti tekijöiden omista kansainvälisistä vaihtokokemuksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, miten sosionomit ja sosionomiopiskelijat kokivat kansainvälisen vaihdon vaikuttaneen sosionomin ammatilliseen kasvuun. Tavoitteena oli kerätä sosionomien ja sosionomiopiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia kansainvälisen vaihdon vaikutuksesta ammatilliselle kasvulle.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sosionomin koulutus ja osaaminen sekä sosionomin ammatilliset kompetenssit. Tutkimuksen viitekehyksenä on TAMKin sosionomiopiskelijoille luotu ammatillisen kasvun prosessikaavio ja sen teemat. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kansainvälistymistä korkeakoulujen näkökulmasta. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka tehtiin viidelle sosionomille tai sosionomiopiskelijalle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kansainvälinen vaihto oli vaikuttanut kaikkien haastateltavien ammatilliseen kasvuun. Ammatillisen kasvun kannalta keskeiseksi näkökulmaksi nousi reflektio ja reflektion kautta henkilökohtainen kasvu. Reflektio kulki pohjana kaikissa ammatillisen kasvun kokemuksissa ja mahdollisti erilaiset oppimiskokemukset. Erityisesti tuloksissa korostui kriittisen reflektion merkitys.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sosionomin koulutus ja osaaminen sekä sosionomin ammatilliset kompetenssit. Tutkimuksen viitekehyksenä on TAMKin sosionomiopiskelijoille luotu ammatillisen kasvun prosessikaavio ja sen teemat. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kansainvälistymistä korkeakoulujen näkökulmasta. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, joka tehtiin viidelle sosionomille tai sosionomiopiskelijalle. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kansainvälinen vaihto oli vaikuttanut kaikkien haastateltavien ammatilliseen kasvuun. Ammatillisen kasvun kannalta keskeiseksi näkökulmaksi nousi reflektio ja reflektion kautta henkilökohtainen kasvu. Reflektio kulki pohjana kaikissa ammatillisen kasvun kokemuksissa ja mahdollisti erilaiset oppimiskokemukset. Erityisesti tuloksissa korostui kriittisen reflektion merkitys.