VOIMALAITOKSEN LAUHDUTTIMEN PUHDISTUSLAITTEISTON OHJAUSJÄRJESTELMÄN UUSINTA
Roininen, Marko (2016)
Roininen, Marko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Fortum Power and Heat Oy:n Meri-Porin voimalaitoksen lauhduttimen puhdistuslaitteiston ohjausjärjestelmän uusinnan suunnittelu. Työn tavoitteena oli tehdä suunnitelma, jossa saadaan kustannustehokkaasti uusittua vanhentunut logiikkaohjausjärjestelmä.
Matalapaineturbiineista (3 kpl) tuleva höyry johdetaan lauhduttimeen ja lauhduttimen jäähdytysvesiputkiston läpi virtaava jäähdytysvesi (merivesi) lauhduttaa lauhduttimeen tulevan höyryn takaisin vedeksi, josta se pumpataan syöttövesisäiliöön ja sieltä takaisin kattilan putkistoon. Puhdistuslaitteiston tehtävä on pitää lauhduttimen jäähdytysvesiputkisto puhtaana, jolloin lauhtuminen on tehokasta ja tämä auttaa ylläpitämään osaltaan laitoksen turbiinien hyötysuhteen hyvänä.
Järjestelmä koostuu kahdesta erillisestä mekaanisesta puhdistuslaitteistosta, joilla on yhteinen ohjausjärjestelmäkaappi. Laitteistoa ohjataan toisistaan riippumattomilla erillisillä logiikkaohjausjärjestelmillä. Toisen laitteiston vikaantuminen ei vaikuta toisen laitteiston toimintaan.
Olemassa olevan ohjausjärjestelmän viestintä valvomoon oli hyvin rajoittunutta. Valvomon automaatiossa oli joko päällä, seis tai häiriö tilatieto.
Suunnittelussa pohdittiin eri vaihtoehtoja korvata nykyinen ohjausjärjestelmä kuten esimerkiksi erillislogiikkajärjestelmillä tai ohjausjärjestelmän siirtämistä laitosautomaatiojärjestelmään. Suunnittelussa otettiin huomioon myös käyttö- ja kunnossapitohenkilöstön kokemuksia laitteiston nykyisestä toiminnasta.
Ohjausjärjestelmän uusinnan yhteydessä ohjausjärjestelmää ehdotettiin laajennettavaksi niin, että saataisiin valvomoon prosessikuvanäyttö josta voitaisiin seurata puhdistuslaitteiston tila- ja häiriötietoja laajemmin ja mahdollistettaisiin laitteiston käynnistys ja pysäytys valvomosta.
Suunnitelmassa ehdotettiin, että vanhentuneet paineromittalaitteet ja niiden mekaaniset raja-arvolaitteet korvattaisiin näytöllisillä paine-erolähettimillä. Sekä ehdotettiin, että vanhentuneet mekaaniset aikareleet siirrettäisiin osaksi ohjausjärjestelmää.
Matalapaineturbiineista (3 kpl) tuleva höyry johdetaan lauhduttimeen ja lauhduttimen jäähdytysvesiputkiston läpi virtaava jäähdytysvesi (merivesi) lauhduttaa lauhduttimeen tulevan höyryn takaisin vedeksi, josta se pumpataan syöttövesisäiliöön ja sieltä takaisin kattilan putkistoon. Puhdistuslaitteiston tehtävä on pitää lauhduttimen jäähdytysvesiputkisto puhtaana, jolloin lauhtuminen on tehokasta ja tämä auttaa ylläpitämään osaltaan laitoksen turbiinien hyötysuhteen hyvänä.
Järjestelmä koostuu kahdesta erillisestä mekaanisesta puhdistuslaitteistosta, joilla on yhteinen ohjausjärjestelmäkaappi. Laitteistoa ohjataan toisistaan riippumattomilla erillisillä logiikkaohjausjärjestelmillä. Toisen laitteiston vikaantuminen ei vaikuta toisen laitteiston toimintaan.
Olemassa olevan ohjausjärjestelmän viestintä valvomoon oli hyvin rajoittunutta. Valvomon automaatiossa oli joko päällä, seis tai häiriö tilatieto.
Suunnittelussa pohdittiin eri vaihtoehtoja korvata nykyinen ohjausjärjestelmä kuten esimerkiksi erillislogiikkajärjestelmillä tai ohjausjärjestelmän siirtämistä laitosautomaatiojärjestelmään. Suunnittelussa otettiin huomioon myös käyttö- ja kunnossapitohenkilöstön kokemuksia laitteiston nykyisestä toiminnasta.
Ohjausjärjestelmän uusinnan yhteydessä ohjausjärjestelmää ehdotettiin laajennettavaksi niin, että saataisiin valvomoon prosessikuvanäyttö josta voitaisiin seurata puhdistuslaitteiston tila- ja häiriötietoja laajemmin ja mahdollistettaisiin laitteiston käynnistys ja pysäytys valvomosta.
Suunnitelmassa ehdotettiin, että vanhentuneet paineromittalaitteet ja niiden mekaaniset raja-arvolaitteet korvattaisiin näytöllisillä paine-erolähettimillä. Sekä ehdotettiin, että vanhentuneet mekaaniset aikareleet siirrettäisiin osaksi ohjausjärjestelmää.