Alkuopettajan huoli oppilaan hyvinvoinnista
Leino, Maiju; Ikonen, Marjut; Koivuniemi, Sara (2016)
Leino, Maiju
Ikonen, Marjut
Koivuniemi, Sara
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511935
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia huolia alkuopettajilla on oppilaista. Lisäksi selvitimme onko Lappeenrannan alkuopettajilla toimintamallia huolen herätessä ja miten tämä toimintamalli näyttäytyy arjessa. Opettajien huolenaiheiden selvittämisen lisäksi tavoitteena oli löytää käytännön keinoja, joita opettajat toivoisivat huolen esille ottamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti perusopetusta, oppilashuoltoa ja huolen heräämistä. Teoriaosuudessa nostettiin esille Tom Erik Arnkilin ja Erik Erikssonin kehittämä työmenetelmä Huolen puheeksiotto. Menetelmä sisältää huolen vyöhykkeistön sekä neuvoja varhaiseen puuttumiseen. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin oppilas- ja opiskelijahuoltolakia ja uutta opetussuunnitelmaa. Tietoa kerättiin useista eri lähteistä: kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoiduilla, puolisstrukturoiduilla sekä avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Tuloksissa ilmeni, että opettajille oli herännyt huolta joidenkin oppilaiden kotitilanteesta ja kotiolosuhteista, sosiaalisista taidoista, oppilaan poissaoloista ja niiden vaikutuksesta oppimiseen. Huolen heräämiseen vaikuttivat oppilaan puheet koulussa ja kertomukset viikonlopusta. Monet opettajat nostivat esille huoleksi oppilaiden koulukäyttäytymisen ja sen, että oppiminen ei edistynyt. Lisäksi vastauksissa tuli esille, että kaikki opettajat ottavat yhteyttä lapsen huoltajaan huolen herätessä. Opettajat tarvitsisivat lisätukea pienryhmätoiminnan järjestämiseen sekä oppilaan asian loppuun viemiseen, jotta he pääsisivät toivottuun tulokseen. Opettajat toivoivat selkeämpää toimintamallia auttamaan huolen ilmaisemista.
Jatkoselvityksen aiheena voisi olla koulukohtaisen huolen ilmaisemisen toimintamallin kokoaminen. Olisi myös mielenkiintoista tietää miten huoltajat kokevat koulun ja kodin yhteistyön huolen herättyä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti perusopetusta, oppilashuoltoa ja huolen heräämistä. Teoriaosuudessa nostettiin esille Tom Erik Arnkilin ja Erik Erikssonin kehittämä työmenetelmä Huolen puheeksiotto. Menetelmä sisältää huolen vyöhykkeistön sekä neuvoja varhaiseen puuttumiseen. Lisäksi opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin oppilas- ja opiskelijahuoltolakia ja uutta opetussuunnitelmaa. Tietoa kerättiin useista eri lähteistä: kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoiduilla, puolisstrukturoiduilla sekä avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Tuloksissa ilmeni, että opettajille oli herännyt huolta joidenkin oppilaiden kotitilanteesta ja kotiolosuhteista, sosiaalisista taidoista, oppilaan poissaoloista ja niiden vaikutuksesta oppimiseen. Huolen heräämiseen vaikuttivat oppilaan puheet koulussa ja kertomukset viikonlopusta. Monet opettajat nostivat esille huoleksi oppilaiden koulukäyttäytymisen ja sen, että oppiminen ei edistynyt. Lisäksi vastauksissa tuli esille, että kaikki opettajat ottavat yhteyttä lapsen huoltajaan huolen herätessä. Opettajat tarvitsisivat lisätukea pienryhmätoiminnan järjestämiseen sekä oppilaan asian loppuun viemiseen, jotta he pääsisivät toivottuun tulokseen. Opettajat toivoivat selkeämpää toimintamallia auttamaan huolen ilmaisemista.
Jatkoselvityksen aiheena voisi olla koulukohtaisen huolen ilmaisemisen toimintamallin kokoaminen. Olisi myös mielenkiintoista tietää miten huoltajat kokevat koulun ja kodin yhteistyön huolen herättyä.