Viestintäsuunnitelman laatiminen
Harden, Satu (2007)
Harden, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhteisöviestintää, viestinnän vaikutusta yrityskuvaan sekä viestintäsuunnitelman laatimista. Työn tarkoituksena on selvittää, miten viestintäsuunnitelma laaditaan. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia viestintäsuunnitelma Keskon Kaakkois- Suomen aluetoimintoja varten, ja selvittää ne viestinnän toimenpiteet, joiden avulla voidaan parantaa Keskon mainetta sidosryhmien keskuudessa. Haasteena on luoda viestintäsuunnitelma, jossa huomioidaan tasapuolisesti kaikki sidosryhmät. Opinnäytetyössä selvitetään, miksi yritys viestii ja mitkä ovat yritysviestinnän tehtävät. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan, miksi viestintää pitää suunnitella, mikä merkitys on viestintästrategialla ja miten siitä johdetaan viestintäsuunnitelma. Opinnäytetyössä tutkitaan yrityksen mainetta ja sidosryhmiä. Lisäksi tarkastellaan Keskon viestintäorganisaatiota sekä ohjeita, jotka tulee huomioida alueellisessa viestinnässä. Opinnäytetyössä selvitetään Kaakkois-Suomen alueen alueviestinnän vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia SWOT-analyysin avulla. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään, millaisia viestintäsuunnitelmia Keskossa on. Pääkehitysehdotuksena on, että alueviestinnässä tulisi rohkeammin persoonallistaa viestejä, kuitenkin Keskon ydinviestejä seuraten. Alueviestinnässä tulee kehittää omat, alueen tarpeisiin sopivat viestintäkeinot ja -kanavat eikä kopioida niitä toisilta yksiköiltä. Alueyksikön tulee kehittää seurausjärjestelmä myös sidosryhmätyön onnistumisen arvioimiseksi.