Tampereen ammattikorkeakoulun sähkölaitteiston huolto- ja kunnossapitosuunnitelma
Hämäläinen, Osmo (2016)
Hämäläinen, Osmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211557
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tampereen ammattikorkeakoululle sähkölaitteiston ylläpitoa varten huolto- ja kunnossapitosuunnitelma. Sen päätarkoituksena oli määritellä huolto- ja kunnossapidon toimenpiteet ja aikataulut.
Suunnitelman laadintaa varten käytiin läpi aihepiirin liittyvät määräykset, jotta sähkölaitteisto olisi lain näkökulmasta asianmukainen. Erityisesti sähköturvallisuusmääräykset käytiin huolella läpi, koska niissä annetaan sähkölaitteistoa koskevat kunto- ja turvallisuusvaatimukset. Lisäksi tarkasteltiin työskentelyyn liittyviä edellytyksiä, joiden avulla huolto- ja kunnossapitotoiminta on mahdollista.
Tämän jälkeen ryhdyttiin laatimaan varsinaista suunnitelmaa. Ensimmäisenä käytiin läpi työn lähtötiedot ja asetettiin työlle tavoitteet. Seuraavaksi määriteltiin suunnitelman rakenne ja sisältö. Rakenteen suunnittelussa otettiin aluksi huomioon lähtötiedoissa ja aihepiirin suosituksissa annetut esimerkit. Lopullinen rakenne muotoiltiin niiden avulla koulun tarpeiden mukaiseksi. Sisällön osalta käytiin läpi suunnitelmassa tarvittavat asiat sekä käsiteltiin huolto- ja kunnossapitotehtävien toimenpiteiden ja aikataulujen laadintaa.
Varsinaisessa suunnitelmassa on mukana koulun kiinteistöiden sähkönjakeluun kuuluvat sähkölaitteet ja -laitteistot. Niiden osalta käsiteltiin keskijännitelaitteistoa, pienjännitelaitteistoa, turva- ja pelastuslaitteistoja, muita sähköverkkoon kuuluvat osia ja tiloja. Laitteistojen osalta ei ole huomioitu laitteita, jotka liittyvät sähköverkkoon sähköliitäntöjen avulla. Turva- ja pelastuslaitteistoista huomioidaan ensisijaisesti vain ne, joita huolto ja kunnossapito velvollisuus määräyksien mukaan koskee. Koulun tilojen osalta käsiteltiin sähkötilojen lisäksi myös erityistiloja.
Lopputuloksena saatiin suunnitelma, jossa on huomioitu erilaiset huolto- ja kunnossapitotarpeet mahdollisimman hyvin. Suunnitelma täytti sille annetut tavoitteet. Tämän lisäksi työtä laajennettiin erilaisilla lisäyksillä, joiden tarkoitus on antaa tukea suunnitelman varsinaisille tavoitteille. Työtä pidettiin tilaajan kannalta onnistuneen, koska sen hyväksyivät yhdessä koulun molemmat käytön johtajat.
Suunnitelman laadintaa varten käytiin läpi aihepiirin liittyvät määräykset, jotta sähkölaitteisto olisi lain näkökulmasta asianmukainen. Erityisesti sähköturvallisuusmääräykset käytiin huolella läpi, koska niissä annetaan sähkölaitteistoa koskevat kunto- ja turvallisuusvaatimukset. Lisäksi tarkasteltiin työskentelyyn liittyviä edellytyksiä, joiden avulla huolto- ja kunnossapitotoiminta on mahdollista.
Tämän jälkeen ryhdyttiin laatimaan varsinaista suunnitelmaa. Ensimmäisenä käytiin läpi työn lähtötiedot ja asetettiin työlle tavoitteet. Seuraavaksi määriteltiin suunnitelman rakenne ja sisältö. Rakenteen suunnittelussa otettiin aluksi huomioon lähtötiedoissa ja aihepiirin suosituksissa annetut esimerkit. Lopullinen rakenne muotoiltiin niiden avulla koulun tarpeiden mukaiseksi. Sisällön osalta käytiin läpi suunnitelmassa tarvittavat asiat sekä käsiteltiin huolto- ja kunnossapitotehtävien toimenpiteiden ja aikataulujen laadintaa.
Varsinaisessa suunnitelmassa on mukana koulun kiinteistöiden sähkönjakeluun kuuluvat sähkölaitteet ja -laitteistot. Niiden osalta käsiteltiin keskijännitelaitteistoa, pienjännitelaitteistoa, turva- ja pelastuslaitteistoja, muita sähköverkkoon kuuluvat osia ja tiloja. Laitteistojen osalta ei ole huomioitu laitteita, jotka liittyvät sähköverkkoon sähköliitäntöjen avulla. Turva- ja pelastuslaitteistoista huomioidaan ensisijaisesti vain ne, joita huolto ja kunnossapito velvollisuus määräyksien mukaan koskee. Koulun tilojen osalta käsiteltiin sähkötilojen lisäksi myös erityistiloja.
Lopputuloksena saatiin suunnitelma, jossa on huomioitu erilaiset huolto- ja kunnossapitotarpeet mahdollisimman hyvin. Suunnitelma täytti sille annetut tavoitteet. Tämän lisäksi työtä laajennettiin erilaisilla lisäyksillä, joiden tarkoitus on antaa tukea suunnitelman varsinaisille tavoitteille. Työtä pidettiin tilaajan kannalta onnistuneen, koska sen hyväksyivät yhdessä koulun molemmat käytön johtajat.