Lean varhaiskasvatuksessa : Työkalu tiimitoimintaan ja johtamiseen
Lampela, Tiia (2016)
Lampela, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111393
Tiivistelmä
Päivähoitoalaa koetteleva taloudellinen ahdinko, henkilöstöresurssien pienentyminen ja työtaakan lisääntyminen asettavat jatkuvasti uusia haasteita varhaiskasvatukselle. Tällaisen kehityskulun myötä tehostamisen keinot tulevat ajankohtaisiksi myös varhaiskasvatusalalla ja edellyttävät nykyisten toimintamallien muuttamista.
Tämän opinnäytetyön aiheen valinnan taustalla oli kohdeorganisaation työyhteisön tarve saada työkaluja ongelmanratkaisuun ja työhyvinvoinnin lisäämiseen resurssien ollessa niukat. Tutkimusaihe ja Lean menetelmänä sopii tehostamisajatteluun ja sitä kautta vastaa mahdollisesti myös työn kohdeorganisaation tarpeeseen löytää kehittämisinnovaatioita, joilla säästää rahaa. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena toimintatutkimuksellista lähestymistapaa Leaniin soveltaen. Tarkastelun kohteena oli päiväkodin henkilöstön perustyönkuvan toimivuus Kangasalan kunnan varhaiskasvatusyksikössä. Tavoitteena oli jäsentää arkista työkulttuuria ja käytänteitä Lean-menetelmää apuna käyttäen.
Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä käytettiin Lean-koulutusta, Lean-kehitystoimintaa ja ryhmähaastattelua. Painopisteenä haastatteluissa oli kunkin työntekijän tehtävänkuvan kirkastaminen ja toimintatapojen kehittäminen. Koska tietyt ongelmat tehtävänkuvissa ja toimintatavoissa nousivat toistamiseen esiin, oli haastatteluissa tarkoituksenmukaista hyödyntää Kourin Lean-kehitystoiminnan työkalua, jolla ratkaisua löytyneisiin ongelmiin haetaan etsimällä ongelman juurisyyt.
Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja Lean-menetelmän avulla. Vaikka ryhmähaastattelujen painopisteeksi oli valittu tehtävänkuvien kirkastaminen ja toimintatapojen kehitys, nousi esiin selkeimmin taustalla vaikuttava, kaikkia haastatteluryhmiä koskeva yhteinen ongelma: ajanpuute. Muita kaikissa haastatteluissa esiin nousseita ongelmia tekijöitä olivat suunnittelemattomuus ja sijaisten puute. Työn loppupäätelmäksi muotoutuukin perustyön merkityksen korostaminen: jos ei ole aikaa perustyölle, on vaikea antaa uuden kehittämiselle mahdollisuutta. Ratkaisuiksi perustyön tukemiseen nousivat suunnittelu, töiden jäsentely ja kirjaaminen.
Toimintatutkimusta ei voitu toteuttaa kaikilta osin suunnitellusti, sillä siihen ei järjestynyt aikaa tutkimusympäristöstä, ja tutkimuksessa syntyneen kehittämiskokeilun pilotointi jäi kokonaan pois. Tutkimuksen painopiste siirtyi täten Lean-filosofian mukaisiin työkaluihin, jotka tuotettiin toimintatutkimuksen keinoin varhaiskasvatusalan käyttöön. Tuotoksena syntyi varhaiskasvatusalalle sopivat ”Ajattele liinisti” -julisteet, joita voidaan käyttää yhtenä Lean-filosofiaan perustuvana johtamisen työkaluna.
Tämän opinnäytetyön aiheen valinnan taustalla oli kohdeorganisaation työyhteisön tarve saada työkaluja ongelmanratkaisuun ja työhyvinvoinnin lisäämiseen resurssien ollessa niukat. Tutkimusaihe ja Lean menetelmänä sopii tehostamisajatteluun ja sitä kautta vastaa mahdollisesti myös työn kohdeorganisaation tarpeeseen löytää kehittämisinnovaatioita, joilla säästää rahaa. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena toimintatutkimuksellista lähestymistapaa Leaniin soveltaen. Tarkastelun kohteena oli päiväkodin henkilöstön perustyönkuvan toimivuus Kangasalan kunnan varhaiskasvatusyksikössä. Tavoitteena oli jäsentää arkista työkulttuuria ja käytänteitä Lean-menetelmää apuna käyttäen.
Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä käytettiin Lean-koulutusta, Lean-kehitystoimintaa ja ryhmähaastattelua. Painopisteenä haastatteluissa oli kunkin työntekijän tehtävänkuvan kirkastaminen ja toimintatapojen kehittäminen. Koska tietyt ongelmat tehtävänkuvissa ja toimintatavoissa nousivat toistamiseen esiin, oli haastatteluissa tarkoituksenmukaista hyödyntää Kourin Lean-kehitystoiminnan työkalua, jolla ratkaisua löytyneisiin ongelmiin haetaan etsimällä ongelman juurisyyt.
Tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä ja Lean-menetelmän avulla. Vaikka ryhmähaastattelujen painopisteeksi oli valittu tehtävänkuvien kirkastaminen ja toimintatapojen kehitys, nousi esiin selkeimmin taustalla vaikuttava, kaikkia haastatteluryhmiä koskeva yhteinen ongelma: ajanpuute. Muita kaikissa haastatteluissa esiin nousseita ongelmia tekijöitä olivat suunnittelemattomuus ja sijaisten puute. Työn loppupäätelmäksi muotoutuukin perustyön merkityksen korostaminen: jos ei ole aikaa perustyölle, on vaikea antaa uuden kehittämiselle mahdollisuutta. Ratkaisuiksi perustyön tukemiseen nousivat suunnittelu, töiden jäsentely ja kirjaaminen.
Toimintatutkimusta ei voitu toteuttaa kaikilta osin suunnitellusti, sillä siihen ei järjestynyt aikaa tutkimusympäristöstä, ja tutkimuksessa syntyneen kehittämiskokeilun pilotointi jäi kokonaan pois. Tutkimuksen painopiste siirtyi täten Lean-filosofian mukaisiin työkaluihin, jotka tuotettiin toimintatutkimuksen keinoin varhaiskasvatusalan käyttöön. Tuotoksena syntyi varhaiskasvatusalalle sopivat ”Ajattele liinisti” -julisteet, joita voidaan käyttää yhtenä Lean-filosofiaan perustuvana johtamisen työkaluna.