Sisältöjen jakaminen Facebookissa : hyvät käytännöt toimittajille
Loikala, Senni (2016)
Loikala, Senni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111392
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten yritykset pystyvät tavoittamaan yleisönsä Facebookissa. Tutkimuskohde on rajattu Voice.fi-viihdesivuston tekemien Facebook-päivitysten jakoteksteihin. Tavoitteena on selvittää keinoja, joiden avulla jakotekstit tehostavat päivitysten leviämistä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö on toteutettu tekijän työnantajalle, Bauer Medialle.
Tutkimus on tehtysisällönanalyysilla. Tutkimusaineistoon kuului 200 kappaletta joulukuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana Facebookissa julkaistuja, Voice.fi-sivuston toimittajien tekemiä päivityksiä. Tutkimustulokset perustuvat kahdesta asiantuntijahaastattelusta, lähdekirjallisuudesta ja sisällönanalyysista tekijän saamiin tietoihin.
Tutkimuksesta selvisi, että jakoteksteillä on huomattava merkitys lukijoiden tavoittamisessa. Jotta toimittajat pystyvät tavoittamaan yleisönsä, tulee heidän tuntea sosiaaliseen mediaan sopivat ilmaisutavat. Tärkeiksi toimintaperiaatteiksi nousivat muun muassa pyrkimys vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa sekä positiivisten tunteiden herättäminen yleisössä. Tutkimus tarjoaa toimittajille myös käytännön vinkkejä jakotekstien kirjoittamiseen.
(Luottamuksellisista syistä tekstiä on poistettu) Jakotekstissä toimittajilla on erinomainen mahdollisuus motivoida ihmiset sivustolle sisältöjen pariin.
Tutkimus on tehtysisällönanalyysilla. Tutkimusaineistoon kuului 200 kappaletta joulukuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana Facebookissa julkaistuja, Voice.fi-sivuston toimittajien tekemiä päivityksiä. Tutkimustulokset perustuvat kahdesta asiantuntijahaastattelusta, lähdekirjallisuudesta ja sisällönanalyysista tekijän saamiin tietoihin.
Tutkimuksesta selvisi, että jakoteksteillä on huomattava merkitys lukijoiden tavoittamisessa. Jotta toimittajat pystyvät tavoittamaan yleisönsä, tulee heidän tuntea sosiaaliseen mediaan sopivat ilmaisutavat. Tärkeiksi toimintaperiaatteiksi nousivat muun muassa pyrkimys vuorovaikutukseen lukijoiden kanssa sekä positiivisten tunteiden herättäminen yleisössä. Tutkimus tarjoaa toimittajille myös käytännön vinkkejä jakotekstien kirjoittamiseen.
(Luottamuksellisista syistä tekstiä on poistettu) Jakotekstissä toimittajilla on erinomainen mahdollisuus motivoida ihmiset sivustolle sisältöjen pariin.