My way (or) Steinway
Laivuori, Jouko (2016)
Laivuori, Jouko
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111407
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kosketinsoittimen vaikutusta soivaan lopputulokseen. Esitämme yhden teoksen, Joseph Haydnin Trion G-duuri, kaksi kertaa eri aikakausien soittimilla, ja tutkin haastatteluin, mitä tapahtuu yleisön tai muusikkojen mielestä kun vaihdamme soittimia. Peilaan näitä vastauksia omiin ajatuksiini.
Muitakin ongelmia nousee esille asiaa pohdittaessa. Sävellys on se paperi, jolle nuotit on painettu. Sävellys on myös psykofyysinen vaikutus, jonka kuulija kokee. Mitä tapahtuu kuulijalle, kun sama teos esitetään eri soittimilla? Kosketinsoittimen vaihto vaikuttaa erittäin paljon jousisoittajiin sekä teknisesti että musiikillisesti. Lopputulos riippuu kielten materiaalista, jousien laadusta ja virityksestä. Kaikki seikat vaikuttavat tempoon ja artikulaatioon.
Pohdin myös työssäni miten cembalonsoittajaksi muuttunut pianisti soittaa pianoa. Pyrkiikö vanhan musiikin entusiasti tuottamaan modernista pianosta fortepianomaisen tai peräti cembalonomaisen soinnin? Esittelen ja vertailen myös pianon- ja cembalonsoiton tekniikkaa.
Muusikot halusivat soittaa teoksia niiden syntyhetken tyylisillä soittimilla. Heille on kuitenkin tärkeää kunnioittaa kulloistenkin instrumenttien ominaisuuksia. Yleisö puolestaan eläytyy kuulemaansa hetki kerrallaan, eikä halua vertailla kokemuksiaan.
Muitakin ongelmia nousee esille asiaa pohdittaessa. Sävellys on se paperi, jolle nuotit on painettu. Sävellys on myös psykofyysinen vaikutus, jonka kuulija kokee. Mitä tapahtuu kuulijalle, kun sama teos esitetään eri soittimilla? Kosketinsoittimen vaihto vaikuttaa erittäin paljon jousisoittajiin sekä teknisesti että musiikillisesti. Lopputulos riippuu kielten materiaalista, jousien laadusta ja virityksestä. Kaikki seikat vaikuttavat tempoon ja artikulaatioon.
Pohdin myös työssäni miten cembalonsoittajaksi muuttunut pianisti soittaa pianoa. Pyrkiikö vanhan musiikin entusiasti tuottamaan modernista pianosta fortepianomaisen tai peräti cembalonomaisen soinnin? Esittelen ja vertailen myös pianon- ja cembalonsoiton tekniikkaa.
Muusikot halusivat soittaa teoksia niiden syntyhetken tyylisillä soittimilla. Heille on kuitenkin tärkeää kunnioittaa kulloistenkin instrumenttien ominaisuuksia. Yleisö puolestaan eläytyy kuulemaansa hetki kerrallaan, eikä halua vertailla kokemuksiaan.