Etäterveydenhuollon kehittäminen vanhustyössä : Hoitajan näkökulma
Hänninen, Kati (2016)
Hänninen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111229
Tiivistelmä
Väestön vanheneminen ja palvelurakenteiden muutos pakottavat etsimään uusia vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa vanhustyötä laadukkaasti ja pienemmillä resursseilla. Informaatio- ja viestintäteknologiaan pohjautuvien etäterveydenhuollon ratkaisuiden toivotaan tukevan ikääntyvän väestön hyvinvointia, takaavan laadukkaat palvelut sekä helpottavan hoitohenkilökunnan kasvavaa taakkaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lookinno Oy, joka tuottaa tietoverkkoympäristöön liittyviä terveydenhuollon palveluja, järjestelmiä ja laitteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajalle etäterveydenhuollon käyttömahdollisuuksia ja rajoitteita vanhustyössä hoitajien näkökulmasta tarkasteltuna. Toteutus tapahtui ihmiskeskeisen suunnittelumenetelmän ISO-standardin 9241-210 ohjeita mukaillen. Tavoitteena oli luoda käyttötilanteen kuvaus ja määritellä sen perusteella alustavat käyttäjävaatimukset, joiden pohjalta toimeksiantaja voi lähteä kehittämään vanhustyöhön sopivia etäterveydenhuollon palveluita ja järjestelmiä.
Tutkimuksen pohjalta luodut kuvaukset hoitajien toiminnasta, ominaisuuksista ja vuorovaikutuksesta toimivat käyttäjävaatimusten perusteina. Käyttäjävaatimuksista käy ilmi, että etäterveydenhuollon järjestelmää suunniteltaessa tulisi huomioida hoitohenkilökunnan osaaminen ja asenteet sekä kussakin yksikössä olevat toimintamallit. Siten järjestelmä voi parhaiten vastata hoitajien ja vanhustyön tarpeisiin. Järjestelmän palveluiden tulee vastata yksikössä tehtävän työn tavoitteisiin, jotta se tukee toimintaa ja hoitajien on helpompi hyväksyä uusi järjestelmä. Palveluiden kirjaaminen asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmiin tukee järjestelmän sulautumista osaksi hoitajien arkea. Ennen käyttöönottoa tapahtuva vaikutusten arviointi mahdollistaa järjestelmän palveluiden räätälöinnin kuhunkin yksikköön sopivaksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lookinno Oy, joka tuottaa tietoverkkoympäristöön liittyviä terveydenhuollon palveluja, järjestelmiä ja laitteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajalle etäterveydenhuollon käyttömahdollisuuksia ja rajoitteita vanhustyössä hoitajien näkökulmasta tarkasteltuna. Toteutus tapahtui ihmiskeskeisen suunnittelumenetelmän ISO-standardin 9241-210 ohjeita mukaillen. Tavoitteena oli luoda käyttötilanteen kuvaus ja määritellä sen perusteella alustavat käyttäjävaatimukset, joiden pohjalta toimeksiantaja voi lähteä kehittämään vanhustyöhön sopivia etäterveydenhuollon palveluita ja järjestelmiä.
Tutkimuksen pohjalta luodut kuvaukset hoitajien toiminnasta, ominaisuuksista ja vuorovaikutuksesta toimivat käyttäjävaatimusten perusteina. Käyttäjävaatimuksista käy ilmi, että etäterveydenhuollon järjestelmää suunniteltaessa tulisi huomioida hoitohenkilökunnan osaaminen ja asenteet sekä kussakin yksikössä olevat toimintamallit. Siten järjestelmä voi parhaiten vastata hoitajien ja vanhustyön tarpeisiin. Järjestelmän palveluiden tulee vastata yksikössä tehtävän työn tavoitteisiin, jotta se tukee toimintaa ja hoitajien on helpompi hyväksyä uusi järjestelmä. Palveluiden kirjaaminen asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmiin tukee järjestelmän sulautumista osaksi hoitajien arkea. Ennen käyttöönottoa tapahtuva vaikutusten arviointi mahdollistaa järjestelmän palveluiden räätälöinnin kuhunkin yksikköön sopivaksi.