Sisältömarkkinointiopas hyvinvointiyrittäjälle
Kilpiäinen, Sari (2016)
Kilpiäinen, Sari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111045
Tiivistelmä
Verkko on mullistanut kuluttajien ostoprosessin. Kuluttajat etsivät verkosta tietoa ennen ostopäätöstä ja kertovat herkästi mielipiteensä tehdystä ostoksesta – niin hyvässä kuin pahassa. Perinteisen markkinoinnin keinot ovat saaneet vakuuttavan haastajan sisältömarkkinoinnista.
Hyvinvointialan yrittäjiä on Suomessa enemmän kuin koskaan. Käytyäni personal trainer -koulutuksen loppuvuodesta 2014 huomasin, että alan toimijat kaipaavat opastusta markkinoinnin osalta ja erityisesti digimarkkinoinnissa. Monet kurssikaverini olivat alanvaihtajia ja harvalla oli minkäänlaista kokemusta yrittäjyydestä tai saati sitten markkinoinnista.
Tästä syntyi idea helposti lähestyttävään ja käytännönläheiseen opinnäytetyöhön, jonka yhteydessä syntyi sisältömarkkinoinnin opas, joka on suunnattu hyvinvointialan yrittäjille.
Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään ainoastaan verkossa tapahtuvaa markkinointia ja sen keskiset osa-alueet ovat sisältösuunnitelma ja luotujen sisältöjen markkinointi sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilistoilla. Työstä rajattiin pois sosiaalisen median kanavien tarkempi esittely.
Työn tuloksena valmistui opas, jota hyvinvointialan yrittäjät voivat hyödyntää aloittaessaan sisältömarkkinointia. Opas sopii sekä aloittelevalle yrittäjälle kuin yrittäjälle, joka haluaa vaihtaa perinteisen markkinoinnin keinot sisältömarkkinointiin.
Hyvinvointialan yrittäjiä on Suomessa enemmän kuin koskaan. Käytyäni personal trainer -koulutuksen loppuvuodesta 2014 huomasin, että alan toimijat kaipaavat opastusta markkinoinnin osalta ja erityisesti digimarkkinoinnissa. Monet kurssikaverini olivat alanvaihtajia ja harvalla oli minkäänlaista kokemusta yrittäjyydestä tai saati sitten markkinoinnista.
Tästä syntyi idea helposti lähestyttävään ja käytännönläheiseen opinnäytetyöhön, jonka yhteydessä syntyi sisältömarkkinoinnin opas, joka on suunnattu hyvinvointialan yrittäjille.
Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään ainoastaan verkossa tapahtuvaa markkinointia ja sen keskiset osa-alueet ovat sisältösuunnitelma ja luotujen sisältöjen markkinointi sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilistoilla. Työstä rajattiin pois sosiaalisen median kanavien tarkempi esittely.
Työn tuloksena valmistui opas, jota hyvinvointialan yrittäjät voivat hyödyntää aloittaessaan sisältömarkkinointia. Opas sopii sekä aloittelevalle yrittäjälle kuin yrittäjälle, joka haluaa vaihtaa perinteisen markkinoinnin keinot sisältömarkkinointiin.