Musiikinteoriaa värien avulla - Värioppia musiikin avulla? : Värit musiikin oppimisen apuvälineenä
Aaltio, Sini (2016)
Aaltio, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610049
Tiivistelmä
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tutkittiin värien hyötyä pianonsoiton opettelussa ja pohdittiin millaiset menetelmät vallitsevat tällä hetkellä alallamme Suomessa. Tavoittee-na oli selvittää kehittämislähtöisesti voiko värejä hyödyntää entisestään apukeinona mu-siikissa sekä voisiko se toimia apuna aikuisopiskelijoillekin. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös vaihtoehtoinen menetelmä käyttää värejä musiikinopetuksessa, jota voisi hyödyn-tää esimerkiksi nykykäyttöä hallitsevan Uusitalon ja Kaikkosen tekemän nuottikirjoitus-menetelmän rinnalla.
Aihe oli mielenkiintoinen opinnäytetyön tekijälle koska hän hahmottaa itse musiikin ra-kennekokonaisuuksia pitkälti värein mielessään. Opinnäytetyön pääpainopiste oli tarkas-tella kuitenkin värien vaikutusta oppimiseen sekä pyrkiä jatkojalostamaan niiden merki-tystä entistä syvemmäksi oppimisen apuvälineenä.
Olisi toivottavaa että värien ja musiikin yhdistäminen inspiroisi ihmisiä käyttämään lisää innovatiivisia menetelmiä oppimisen tueksi. Menetelmä on askel eteenpäin nimen-omaan värien perusopin ja musiikinteorian yhdistämisessä, molemmista taiteen aloista voi oppia perustietoutta rinnakkain. Värit eivät ole valikoituneet sattumanvaraisesti me-netelmään, vaan sen sijaan yhtenä päätarkoituksena oli luoda sellaiset värit, jotka ovat vallitsevasta väriopistamme.
Aihe oli mielenkiintoinen opinnäytetyön tekijälle koska hän hahmottaa itse musiikin ra-kennekokonaisuuksia pitkälti värein mielessään. Opinnäytetyön pääpainopiste oli tarkas-tella kuitenkin värien vaikutusta oppimiseen sekä pyrkiä jatkojalostamaan niiden merki-tystä entistä syvemmäksi oppimisen apuvälineenä.
Olisi toivottavaa että värien ja musiikin yhdistäminen inspiroisi ihmisiä käyttämään lisää innovatiivisia menetelmiä oppimisen tueksi. Menetelmä on askel eteenpäin nimen-omaan värien perusopin ja musiikinteorian yhdistämisessä, molemmista taiteen aloista voi oppia perustietoutta rinnakkain. Värit eivät ole valikoituneet sattumanvaraisesti me-netelmään, vaan sen sijaan yhtenä päätarkoituksena oli luoda sellaiset värit, jotka ovat vallitsevasta väriopistamme.