Asiakastyytyväisyystutkimus Yritys X:n myymälöissä
Lukkarinen, Ville (2016)
Lukkarinen, Ville
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010770
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyskyselyllä, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat Yritys X:n myymälöiden palveluiden tasoon, ja minkälaisia tuotteita asiakkaat haluaisivat myymälöiden valikoimaan. Tutkimuksella haluttiin myös saada tietoa niistä asiakkaista, jotka eivät ostaneet tuotteita yrityksen myymälöistä. Kyselyssä keskityttiin asiakaspalveluun, myymälään, sen myymiin tuotteisiin ja syihin siitä, miksi joissain tapauksissa ostopäätöstä ei tapahtunut. Tulosten avulla pyrittiin havaitsemaan, mihin osa-alueisiin asiakkaat ovat tyytyväisiä Yritys X:n toiminnassa, ja löytämään mahdollisia kehitysehdotuksia.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Kysely toteutettiin asiakastyytyväisyyslomakkeella. Lomakkeet olivat Yritys X:n myymälöissä helmikuussa 2016 ja vastauksia saatiin 239 kappaletta. Vastaajat koostuivat tasaisesti molemmista sukupuolista. Saaduista tuloksista laskettiin keskiarvot, ja tulokset havainnollistettiin taulukoina ja kuvioina.
Tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat erittäin ja melko tyytyväisiä yrityksen asiakaspalveluun. Asiakkaat pitivät myyjien ystävällisyydestä, myymälöiden viihtyisyydestä ja asioinnin sujuvuudesta myymälöissä. Asiakkaista 97 prosenttia suosittelisivat yritystä toiselle henkilöille. Naiset ovat tyytyväisempiä tuotteiden laatuun kuin miehet. Kehitettävää löytyi yrityksen tuotevalikoimasta.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyskyselyllä, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat Yritys X:n myymälöiden palveluiden tasoon, ja minkälaisia tuotteita asiakkaat haluaisivat myymälöiden valikoimaan. Tutkimuksella haluttiin myös saada tietoa niistä asiakkaista, jotka eivät ostaneet tuotteita yrityksen myymälöistä. Kyselyssä keskityttiin asiakaspalveluun, myymälään, sen myymiin tuotteisiin ja syihin siitä, miksi joissain tapauksissa ostopäätöstä ei tapahtunut. Tulosten avulla pyrittiin havaitsemaan, mihin osa-alueisiin asiakkaat ovat tyytyväisiä Yritys X:n toiminnassa, ja löytämään mahdollisia kehitysehdotuksia.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Kysely toteutettiin asiakastyytyväisyyslomakkeella. Lomakkeet olivat Yritys X:n myymälöissä helmikuussa 2016 ja vastauksia saatiin 239 kappaletta. Vastaajat koostuivat tasaisesti molemmista sukupuolista. Saaduista tuloksista laskettiin keskiarvot, ja tulokset havainnollistettiin taulukoina ja kuvioina.
Tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat erittäin ja melko tyytyväisiä yrityksen asiakaspalveluun. Asiakkaat pitivät myyjien ystävällisyydestä, myymälöiden viihtyisyydestä ja asioinnin sujuvuudesta myymälöissä. Asiakkaista 97 prosenttia suosittelisivat yritystä toiselle henkilöille. Naiset ovat tyytyväisempiä tuotteiden laatuun kuin miehet. Kehitettävää löytyi yrityksen tuotevalikoimasta.