Päiväkotityöntekijöiden kokemuksia inkluusiosta heidän varhaiskasvatustyössään
Tuominen, Ulla; Ronkainen, Raija (2016)
Tuominen, Ulla
Ronkainen, Raija
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010813
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla päiväkotityöntekijöiden kokemuksia inkluusiosta heidän varhaiskasvatustyössään. Tavoitteena on pyrkiä selvittämään, mikä on auttanut henkilökuntaa heidän varhaiskasvatustyössään ja miten he voisivat kehittää työtään inklusiivisessa ryhmässä.
Opinnäytetyömme on tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena on Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökunta, joka työskentelee inklusiivisessa varhaiskasvatusryhmässä. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin Oulun kaupungin neljälle varhaiskasvatusalueelle. Tutkimuksen toimeksiantajana on Oulun kaupunki.
Tietoperusta rakentuu inklusiivisesta varhaiskasvatuksesta, johon sisältyvät varhaiserityiskasvatus ja varhaiskasvatuskäytännöt. Varhaiskasvatuskäytäntöjä ovat toimintatuokiot, arkitoiminnot, pienryhmätoiminta, kommunikaatio, leikki, varhaiskasvatusympäristö sekä eri työmenetelmät.
Tutkimuksessamme analysoimme avoimet kysymykset teemoittelun avulla. Teemoittelun avulla pyrimme löytämään vastauksista olennaisimmat asiat. Teemoja ovat: moniasiantuntijuus, toiminnan suunnittelu, varhaiskasvatuskäytännöt, inklusiivisuuden haasteet sekä asenteet ja arvot.
Tutkimuksen tuloksena nousee esille, että moniasiantuntijuus koetaan tärkeänä, mutta aikaa vievänä. Toiminta tulee suunnitella tarkasti ja laaja-alaisesti. Varhaiskasvatuskäytännöissä nousevat esille erityisesti ennakoinnin ja pienryhmätoiminnan merkitys. Työskentely inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa koetaan mielenkiintoisena ja antoisana. Haasteeksi nousevat resurssien vähäisyys sekä koulutuksen riittämättömyys.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että varhaiskasvatushenkilökunnalla on myönteiset asenteet inkluusiota kohtaan. Hyväksi havaitut työmenetelmät ja -käytännöt ovat vakiintuneet päiväkodin arjen eri tilanteisiin. Työntekijät kokevat inkluusion toteuttamisen kuitenkin haasteelliseksi muun muassa vähäisten resurssien ja riittämättömän koulutuksen johdosta. Hyviä jatkotutkimusaiheita ovat esimerkiksi tukea tarvitseva lapsi varhaiskasvatuksessa sekä perheiden kokemukset inkluusiosta.
Opinnäytetyömme on tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena on Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökunta, joka työskentelee inklusiivisessa varhaiskasvatusryhmässä. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin Oulun kaupungin neljälle varhaiskasvatusalueelle. Tutkimuksen toimeksiantajana on Oulun kaupunki.
Tietoperusta rakentuu inklusiivisesta varhaiskasvatuksesta, johon sisältyvät varhaiserityiskasvatus ja varhaiskasvatuskäytännöt. Varhaiskasvatuskäytäntöjä ovat toimintatuokiot, arkitoiminnot, pienryhmätoiminta, kommunikaatio, leikki, varhaiskasvatusympäristö sekä eri työmenetelmät.
Tutkimuksessamme analysoimme avoimet kysymykset teemoittelun avulla. Teemoittelun avulla pyrimme löytämään vastauksista olennaisimmat asiat. Teemoja ovat: moniasiantuntijuus, toiminnan suunnittelu, varhaiskasvatuskäytännöt, inklusiivisuuden haasteet sekä asenteet ja arvot.
Tutkimuksen tuloksena nousee esille, että moniasiantuntijuus koetaan tärkeänä, mutta aikaa vievänä. Toiminta tulee suunnitella tarkasti ja laaja-alaisesti. Varhaiskasvatuskäytännöissä nousevat esille erityisesti ennakoinnin ja pienryhmätoiminnan merkitys. Työskentely inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa koetaan mielenkiintoisena ja antoisana. Haasteeksi nousevat resurssien vähäisyys sekä koulutuksen riittämättömyys.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että varhaiskasvatushenkilökunnalla on myönteiset asenteet inkluusiota kohtaan. Hyväksi havaitut työmenetelmät ja -käytännöt ovat vakiintuneet päiväkodin arjen eri tilanteisiin. Työntekijät kokevat inkluusion toteuttamisen kuitenkin haasteelliseksi muun muassa vähäisten resurssien ja riittämättömän koulutuksen johdosta. Hyviä jatkotutkimusaiheita ovat esimerkiksi tukea tarvitseva lapsi varhaiskasvatuksessa sekä perheiden kokemukset inkluusiosta.