Tuotehinnoittelun kehittäminen
Kyhyräinen, Toni (2016)
Kyhyräinen, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910620
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Helkama-Auto Oy:n jälkimarkkinointiosastolle. Toimintatutkimuksen tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen hinnoittelustrategiaa ja tarkentaa hinnoitteluprosessia. Helkama-Auto Oy on toiminut ŠKODA autojen, -varaosien, ja -lisävarusteiden maahantuojana Suomessa vuodesta 1947 lähtien. Suomen markkinoilla ŠKODA on kolmanneksi myydyin automerkki, ja volyymi kasvaa jatkuvasti. Jotta nykyinen menestys ja kilpailukyky voidaan ylläpitää, tulee organisaation keskittyä entistä enemmän jälkimarkkinointiosaston tuotehinnoitteluun. Tutkimuksen tavoitteena on yhtenäistää, mutta samalla luoda tulevaisuuteen tähtäävä hinnoittelustrategia.
Viitekehys koostuu kolmesta pääteoriasta: Muutosjohtaminen, Business Process Improvement (BPI) ja Kraljicin matriisi. Teoriat valittiin tukemaan toisiaan, sekä mahdollistamaan toimintatutkimuksen toteutuksen. Muutosjohtaminen toteutettiin John Kotterin kahdeksan portaisen prosessin mukaisesti. BPI pohjautui Toyotan kehittämään Lean toimintamalliin. Tässä toimintamallissa määritetään asiakkaan arvo, ja karsitaan pois arvoa tuottamattomat tekijät. Kraljicin luomalla yksinkertaisella matriisilla kategorioitiin organisaation tuoteryhmiä.
Työn tuloksena muutoskohteiksi valittujen tuoteryhmien jälleenmyyjäalennukset yhtenäistyivät, ja tuotteiden hinnat saatiin kilpailukykyisemmiksi. Hinnoitteluprosessi tarkistettiin ja päivitettiin, mikä jatkossa tukee nykyisiä muutoksia. Työn aikana luotiin valmiita strategioita seuraaville tuoteryhmille.
Jatkotoimenpiteinä tuoteryhmien hinnastomuutokset tullaan julkaisemaan kuukausittain. Jatkossa hinnoittelustrategiaa ja hinnoitteluprosessia tarkastellaan useammin, jotta toimintojen parantaminen olisi pysyvää.
Viitekehys koostuu kolmesta pääteoriasta: Muutosjohtaminen, Business Process Improvement (BPI) ja Kraljicin matriisi. Teoriat valittiin tukemaan toisiaan, sekä mahdollistamaan toimintatutkimuksen toteutuksen. Muutosjohtaminen toteutettiin John Kotterin kahdeksan portaisen prosessin mukaisesti. BPI pohjautui Toyotan kehittämään Lean toimintamalliin. Tässä toimintamallissa määritetään asiakkaan arvo, ja karsitaan pois arvoa tuottamattomat tekijät. Kraljicin luomalla yksinkertaisella matriisilla kategorioitiin organisaation tuoteryhmiä.
Työn tuloksena muutoskohteiksi valittujen tuoteryhmien jälleenmyyjäalennukset yhtenäistyivät, ja tuotteiden hinnat saatiin kilpailukykyisemmiksi. Hinnoitteluprosessi tarkistettiin ja päivitettiin, mikä jatkossa tukee nykyisiä muutoksia. Työn aikana luotiin valmiita strategioita seuraaville tuoteryhmille.
Jatkotoimenpiteinä tuoteryhmien hinnastomuutokset tullaan julkaisemaan kuukausittain. Jatkossa hinnoittelustrategiaa ja hinnoitteluprosessia tarkastellaan useammin, jotta toimintojen parantaminen olisi pysyvää.