Lisäpalveluiden tuotteistaminen Hoitokoti Päiväkummulle
Virtanen, Suvi (2016)
Virtanen, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010734
Tiivistelmä
Viime vuosina yksityisten palvelutuottajien määrä on kasvanut sosiaali- ja terveysalalla merkittävästi, etenkin vanhustyön puolella. Palveluita tarjotaan niin kunnille kuin yksityisille asiakkaille. Toistaiseksi kuntien ostot yksityisiltä palveluntuottajilta ovat olleet merkittävässä asemassa yrityksen menestyksen kannalta. Tilanteeseen uskotaan olevan tulossa muutos, jolloin asiakas saa itse valita keneltä palveluita ostaa. Myös käsitteillä oleva sosiaali- ja ter-veysalan lakimuutos parantaisi yksityisten palvelutuottajien asemaa. Näiden muutosten takia yksityisten palvelutuottajien kyky erottautua kilpailijoistaan on ratkaisevassa asemassa jatkon kannalta. Tarjoamalla asiakkaille parempia ja asiakaslähtöisempiä palveluita tavoitel-laan kilpailuetua, jolla voidaan erottautua muista toimijoista.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuotteistaa Hoitokoti Päiväkumpu Oy:n tarjoamat lisäpalvelut, jotka ovat kaikki hoitokodissa tarjottavat palvelut pois lukien hoitotyön ja asumispalvelut. Työn produkteina on lisäpalvelukatalogin sisältö, prosessikuvaukset ja ohje. Katalogin visuaalinen ilme ei ole osana tätä opinnäytetyötä, koska toimeksiantajayritys tuottaa sen viestintätoimistolla. Lisäpalveluiden tuotteistamisen tavoitteena oli luoda selkeä kokonaisuus, joka korostaa yrityksen asiakaslähtöisyyttä ja tarjoaa kilpailuedun markkinoil-la.
Työn tietoperustassa käsitellään tuotteistamisen merkitystä, tapoja ja vaiheita tuotteistami-seen ja asiakasmarkkinointiin pohjautuvan kirjallisuuden kautta. Tässä opinnäytetyössä kä-sitellään tuotteistamisen teoriaa, etenkin palvelutuotteen näkökulmasta. Tuotteistamisen hyötyjä pohditaan erityisesti yksityisen sosiaali- ja terveysalan kautta, koska toimeksianta-jayritys toimii kyseisellä toimialalla.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotteistettiin hoitokodissa tarjottavat lisäpalvelut lisäpalvelukatalogin sisällöksi. Tärkeänä osana palvelujen tuotteistamista ovat myös lisäpal-velujen prosessikuvaukset ja ohjeet palveluista henkilökunnalle. Lisäpalveluita ovat kaikki hoitotyön ja asumisen ulkopuolelle jäävät palvelut, joita tarjotaan joku kolmannen osapuolen tai hoitokodin puolesta. Lisäpalvelut hoitokodissa koostuvat hyvinvointia ja elämäniloa lisää-vistä palveluista ja virikkeistä, kuten kampaajasta, teatterikäynnistä ja hieronnasta.
Produkteina tässä opinnäytetyössä syntyi lisäpalvelukatalogin sisältötekstit, prosessiku-vaukset ja ohje henkilökunnalle. Sisältötekstit koostuvat palvelukuvauksista, joissa on ki-teytettynä palvelun ydin. Prosessikuvauksissa käydään läpi lisäpalveluiden tuottaminen vaiheittain. Ohje on tarkoitettu hoitokodin henkilökunnalle lisäpalveluiden hallinnoinnin hel-pottamiseksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tuotteistaa Hoitokoti Päiväkumpu Oy:n tarjoamat lisäpalvelut, jotka ovat kaikki hoitokodissa tarjottavat palvelut pois lukien hoitotyön ja asumispalvelut. Työn produkteina on lisäpalvelukatalogin sisältö, prosessikuvaukset ja ohje. Katalogin visuaalinen ilme ei ole osana tätä opinnäytetyötä, koska toimeksiantajayritys tuottaa sen viestintätoimistolla. Lisäpalveluiden tuotteistamisen tavoitteena oli luoda selkeä kokonaisuus, joka korostaa yrityksen asiakaslähtöisyyttä ja tarjoaa kilpailuedun markkinoil-la.
Työn tietoperustassa käsitellään tuotteistamisen merkitystä, tapoja ja vaiheita tuotteistami-seen ja asiakasmarkkinointiin pohjautuvan kirjallisuuden kautta. Tässä opinnäytetyössä kä-sitellään tuotteistamisen teoriaa, etenkin palvelutuotteen näkökulmasta. Tuotteistamisen hyötyjä pohditaan erityisesti yksityisen sosiaali- ja terveysalan kautta, koska toimeksianta-jayritys toimii kyseisellä toimialalla.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotteistettiin hoitokodissa tarjottavat lisäpalvelut lisäpalvelukatalogin sisällöksi. Tärkeänä osana palvelujen tuotteistamista ovat myös lisäpal-velujen prosessikuvaukset ja ohjeet palveluista henkilökunnalle. Lisäpalveluita ovat kaikki hoitotyön ja asumisen ulkopuolelle jäävät palvelut, joita tarjotaan joku kolmannen osapuolen tai hoitokodin puolesta. Lisäpalvelut hoitokodissa koostuvat hyvinvointia ja elämäniloa lisää-vistä palveluista ja virikkeistä, kuten kampaajasta, teatterikäynnistä ja hieronnasta.
Produkteina tässä opinnäytetyössä syntyi lisäpalvelukatalogin sisältötekstit, prosessiku-vaukset ja ohje henkilökunnalle. Sisältötekstit koostuvat palvelukuvauksista, joissa on ki-teytettynä palvelun ydin. Prosessikuvauksissa käydään läpi lisäpalveluiden tuottaminen vaiheittain. Ohje on tarkoitettu hoitokodin henkilökunnalle lisäpalveluiden hallinnoinnin hel-pottamiseksi.