Deep understanding for a customer journey in a multi-provider network
Lepistö, Maarit (2016)
Lepistö, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710503
Tiivistelmä
Yritykset ovat viime vuosina kiinnittäneet paljon huomiota siihen, että heidän asiakkaansa puhuisivat yrityksen puolesta. Asiakkaiden suosituksista on tullut uudenlainen ”valuutta”, jota eri alojen yritykset havittelevat. Suositeltujen palveluiden taustalla on usein syvällistä tietoa asiakkaan tunteista ja kokemuksista. Asiakaskokemuksia kertyy kaiken aikaa. Kuitenkin kokemusten tietoinen muotoilu on ollut varsin vähäistä, ja se on tapahtunut kenties vain palvelua perustettaessa. Palvelumuotoilu tarjoaa metodeja ja työkaluja asiakaskeskeisten palveluiden kehittämiseen.
Tässä tutkimuksessa tuotiin esille ja testattiin uusia tapoja saada syvällistä tietoa asiakkaan elämästä ja kokemuksista. Asiakkaan logiikkaa ja hänen palvelukokemuksensa vaiheita selvitettiin nettikyselyn, haastattelujen ja yhteistyökumppaneilla tapahtuneen observoinnin avulla. Tavoitteena oli paitsi saada tietoa, myös herättää palvelun kehittäjissä empatiaa asiakkaita kohtaan.
Erityisesti haastattelut ja observoinnit osoittautuivat tuloksekkaiksi tavoiksi kerätä tietoa asiakkaiden kokemuksista. Haastattelijat kokivat välitöntä empatiaa haastateltaviaan kohtaan, ja haastatteluista saatiin myös ideoita palvelukokonaisuuden kehittämiseen.
Kerätyt kokemukset ja havainnot visualisoitiin empatiakarttana ja customer journey – sekä service blueprint –kuvauksina. Visualisointeja voidaan käyttää sekä inspiraation lähteinä että katalyyttinä asiakaskokemusta käsittelevissä keskusteluissa palvelutiimien ja yhteistyö-kumppaneiden kanssa.
Tutkimukseen osallistui yhdeksän tutkijaa: viisi esimiestä ja neljä liiketoiminnan kehittäjää If Vahinkovakuutusyhtiön autokorvauspalvelusta. Tavoitteena oli vahvistaa tutkijoiden osaamista ja sitoutumista asiakaskokemustyöskentelyyn. Myös arvon käsitettä pyrittiin avaamaan. Arvon kokemus on lopulta ensiluokkaisen asiakaskokemuksen ja sen kautta menestyvän liiketoiminnan perusta.
Tässä tutkimuksessa tuotiin esille ja testattiin uusia tapoja saada syvällistä tietoa asiakkaan elämästä ja kokemuksista. Asiakkaan logiikkaa ja hänen palvelukokemuksensa vaiheita selvitettiin nettikyselyn, haastattelujen ja yhteistyökumppaneilla tapahtuneen observoinnin avulla. Tavoitteena oli paitsi saada tietoa, myös herättää palvelun kehittäjissä empatiaa asiakkaita kohtaan.
Erityisesti haastattelut ja observoinnit osoittautuivat tuloksekkaiksi tavoiksi kerätä tietoa asiakkaiden kokemuksista. Haastattelijat kokivat välitöntä empatiaa haastateltaviaan kohtaan, ja haastatteluista saatiin myös ideoita palvelukokonaisuuden kehittämiseen.
Kerätyt kokemukset ja havainnot visualisoitiin empatiakarttana ja customer journey – sekä service blueprint –kuvauksina. Visualisointeja voidaan käyttää sekä inspiraation lähteinä että katalyyttinä asiakaskokemusta käsittelevissä keskusteluissa palvelutiimien ja yhteistyö-kumppaneiden kanssa.
Tutkimukseen osallistui yhdeksän tutkijaa: viisi esimiestä ja neljä liiketoiminnan kehittäjää If Vahinkovakuutusyhtiön autokorvauspalvelusta. Tavoitteena oli vahvistaa tutkijoiden osaamista ja sitoutumista asiakaskokemustyöskentelyyn. Myös arvon käsitettä pyrittiin avaamaan. Arvon kokemus on lopulta ensiluokkaisen asiakaskokemuksen ja sen kautta menestyvän liiketoiminnan perusta.