3PL-palveluntarjoajien selvittäminen ja vertailu Marioff Corporation Oy:n yhteistyökumppaniksi
Hirvonen Prieto, Anniina (2016)
Hirvonen Prieto, Anniina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910637
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Marioff Corporation Oy:lle sopivimmat 3PL-palveluntarjoajat tuleviin käyttötarkoituksiin. Ulkoistamisen kohteena on yrityksen sisäisen Lean Transformation -muutosprojektin vuoksi varastoinnin erilaiset toiminnot. 3PL-palvelu kattaisi suuren osan yrityksen logistisista toiminnoista, jolloin toimeksian-tajayritys voisi keskittyä ydinosaamiseensa.
Työ on kvalitatiivinen, ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin teorian lisäksi havain-nointia ja kyselyä. Kysely on tyyliltään avoin, ja se lähetettiin seitsemälle 3PL-palveluntarjoajalle. Vastauksia analysoitiin toimeksiantajan vaatimusten pohjalta ja asetettiin ne mitattavaan muotoon, jolloin saatiin laskettua sopivimmat kandidaatit tu-levaan yhteistyökumppanuuteen. Tutkimustyössä vastattiin seuraaviin tutkimuskysy-myksiin: Mitkä 3PL-yritykset sopisivat parhaiten toimeksiantajan logistiikan hoitami-seen, ja miten tehdä valinta? Kolmantena tutkimusongelmana oli selvittää, onko ole-massa yhteistyön aloittamista estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön empiriaa tukee työn teoria, joka koostuu neljästä pääluvusta. Näissä käydään läpi logistiikan ja sen ulkoistamisen teoriaa, logistiikkapalveluita ja niiden eri asteita, Lean-metodologiaa sekä tietoja toimeksiantajasta ja sen muutosprojektista. Teoria luo pohjan tutkimuksen toteutukselle ja siinä huomioitaville seikoille.
Tutkimuksella onnistuttiin selvittämään soveltuvimmat palveluntarjoajaehdokkaat toi-meksiantajayritykselle. Tapa, jolla tulokset saatiin mitattua ja selvitettyä, on selkeä ja toimeksiantajayrityksen hyväksymä. Selvisi myös, että yrityksellä ei ole esteitä aloittaa yhteistyötä 3PL-palveluntarjoajien kanssa.
Koska tutkimuksen aineisto perustuu 3PL-palveluntarjoajien omiin tietoihin, täytyy tutkimuksen tuloksia kohtaan olla kriittinen ja selvittää palveluntarjoajien antamien tietojen paikkansapitävyys ennen ulkoistamishankkeen jatkamista. Yritysten taustatie-tojen muuttuessa voi toimeksiantaja vastausten mittaustavan helppouden vuoksi pala-ta vastausten analysointiin ja laskea uudet kandidaatit.
Työ on kvalitatiivinen, ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin teorian lisäksi havain-nointia ja kyselyä. Kysely on tyyliltään avoin, ja se lähetettiin seitsemälle 3PL-palveluntarjoajalle. Vastauksia analysoitiin toimeksiantajan vaatimusten pohjalta ja asetettiin ne mitattavaan muotoon, jolloin saatiin laskettua sopivimmat kandidaatit tu-levaan yhteistyökumppanuuteen. Tutkimustyössä vastattiin seuraaviin tutkimuskysy-myksiin: Mitkä 3PL-yritykset sopisivat parhaiten toimeksiantajan logistiikan hoitami-seen, ja miten tehdä valinta? Kolmantena tutkimusongelmana oli selvittää, onko ole-massa yhteistyön aloittamista estäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön empiriaa tukee työn teoria, joka koostuu neljästä pääluvusta. Näissä käydään läpi logistiikan ja sen ulkoistamisen teoriaa, logistiikkapalveluita ja niiden eri asteita, Lean-metodologiaa sekä tietoja toimeksiantajasta ja sen muutosprojektista. Teoria luo pohjan tutkimuksen toteutukselle ja siinä huomioitaville seikoille.
Tutkimuksella onnistuttiin selvittämään soveltuvimmat palveluntarjoajaehdokkaat toi-meksiantajayritykselle. Tapa, jolla tulokset saatiin mitattua ja selvitettyä, on selkeä ja toimeksiantajayrityksen hyväksymä. Selvisi myös, että yrityksellä ei ole esteitä aloittaa yhteistyötä 3PL-palveluntarjoajien kanssa.
Koska tutkimuksen aineisto perustuu 3PL-palveluntarjoajien omiin tietoihin, täytyy tutkimuksen tuloksia kohtaan olla kriittinen ja selvittää palveluntarjoajien antamien tietojen paikkansapitävyys ennen ulkoistamishankkeen jatkamista. Yritysten taustatie-tojen muuttuessa voi toimeksiantaja vastausten mittaustavan helppouden vuoksi pala-ta vastausten analysointiin ja laskea uudet kandidaatit.