Miljoona katselukertaa : Kuinka YouTubessa julkaistusta markkinointivideosta tulee viraali?
Liikala, Jussi; Saarijärvi, Marja (2016)
Liikala, Jussi
Saarijärvi, Marja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910613
Tiivistelmä
Tiedon jatkuvan kasvun myötä videoista on tullut yksi tehokkaimpia keinoja siirtää viestejä taholta toiselle eli tässä tapauksessa yritykseltä asiakkaille. Informaatiotulvaan on kuitenkin helppo hukkua, joten viraaliuden eli laajalle leviävän ilmiön saavuttamiseksi yrityksen videoiden täytyy erottua miljoonien samankaltaisten teosten massasta. Tämän vuoksi videon tekijän olisi hyvä tuntea keinoja, jotka lisäävät mahdollisuuksia nostaa julkaisun laajempaa leviämistä ja tunnettuutta.
Tutkimme keinoja, joilla yritysten internetissä julkaistuista markkinointivideoista tulee viraali, ja rajaamme videoiden pääjulkaisualustaksi videojakelupalvelu YouTuben, joka on toiminut ratkaisevasti monen yrityksen, organisaation tai yksittäisen henkilön videomarkkinoinnin tärkeänä työkaluna. Viraalivideoiden avulla yritys voi edesauttaa brändinsä tai tuotteidensa näkyvyyttä suhteellisen nopeasti, kohtalaisen helposti ja joskus jopa halvastikin.
Aineistona käytämme viraali-ilmiöitä ja -videoita analysoivien henkilöiden tutkimuksia ja teoksia, sekä esittelemme kaavoja, joiden avulla videoteos saavuttaa viraaliuden. Tutkielmamme tietoperustassa esitellään Whartonin yliopiston professori Jonah Bergerin kuusi askelta viraaliuden saavuttamiseksi sekä Stephen Voltzin ja Fritz Groben neljä viraalin videon sääntöä. Sen lisäksi käymme läpi Paul Colliganin esittelemiä YouTuben strategioita. Tutkimusmenetelminä käytämme haastatteluita, videoanalyysejä sekä oman opinnäytetyömme produktio-osana ZEF Oy:lle tekemämme markkinointivideon vaiheita ja tuloksia. Haastattelemme viraaliuden saavuttaneita YouTube-sensaatio Sara Forsbergiä eli SAARAA sekä Rovion perustajaa Niklas Hediä. Analysoimme tietoperustan ja haastatteluiden pohjalta, kuinka kosmetiikkayritys Doven, action-kameravalmistaja GoPron sekä verkossa toimivan onnittelukorttiliike Cardstoren markkinointivideot saavuttivat viraalin aseman.
Viraaliuden saavuttamiselle löytyy monenlaisia eri menetelmiä. Johtopäätöksenä toteammekin, että video leviää laajemmalle, jos se sisältää tarpeeksi monta viraaliuden merkittävää peruselementtiä, kuten hyvän tarinan, voimakkaita tunteita, aitoutta ja unohtumattomuutta. Tutkielmamme antaa syvempää ymmärrystä markkinoinnin ja viraaliuden parissa työskenteleville tekijöille, joiden tavoittena on kerätä verkossa julkaistaville teoksilleen mahdollisimman laaja katsojakunta. Pohdintavaiheessa esittelemme kaikkea tutkimaamme hyödyntäen omat työkalumme siihen, kuinka YouTubessa julkaistusta markkinoinvideosta saadaan viraali.
Tutkimme keinoja, joilla yritysten internetissä julkaistuista markkinointivideoista tulee viraali, ja rajaamme videoiden pääjulkaisualustaksi videojakelupalvelu YouTuben, joka on toiminut ratkaisevasti monen yrityksen, organisaation tai yksittäisen henkilön videomarkkinoinnin tärkeänä työkaluna. Viraalivideoiden avulla yritys voi edesauttaa brändinsä tai tuotteidensa näkyvyyttä suhteellisen nopeasti, kohtalaisen helposti ja joskus jopa halvastikin.
Aineistona käytämme viraali-ilmiöitä ja -videoita analysoivien henkilöiden tutkimuksia ja teoksia, sekä esittelemme kaavoja, joiden avulla videoteos saavuttaa viraaliuden. Tutkielmamme tietoperustassa esitellään Whartonin yliopiston professori Jonah Bergerin kuusi askelta viraaliuden saavuttamiseksi sekä Stephen Voltzin ja Fritz Groben neljä viraalin videon sääntöä. Sen lisäksi käymme läpi Paul Colliganin esittelemiä YouTuben strategioita. Tutkimusmenetelminä käytämme haastatteluita, videoanalyysejä sekä oman opinnäytetyömme produktio-osana ZEF Oy:lle tekemämme markkinointivideon vaiheita ja tuloksia. Haastattelemme viraaliuden saavuttaneita YouTube-sensaatio Sara Forsbergiä eli SAARAA sekä Rovion perustajaa Niklas Hediä. Analysoimme tietoperustan ja haastatteluiden pohjalta, kuinka kosmetiikkayritys Doven, action-kameravalmistaja GoPron sekä verkossa toimivan onnittelukorttiliike Cardstoren markkinointivideot saavuttivat viraalin aseman.
Viraaliuden saavuttamiselle löytyy monenlaisia eri menetelmiä. Johtopäätöksenä toteammekin, että video leviää laajemmalle, jos se sisältää tarpeeksi monta viraaliuden merkittävää peruselementtiä, kuten hyvän tarinan, voimakkaita tunteita, aitoutta ja unohtumattomuutta. Tutkielmamme antaa syvempää ymmärrystä markkinoinnin ja viraaliuden parissa työskenteleville tekijöille, joiden tavoittena on kerätä verkossa julkaistaville teoksilleen mahdollisimman laaja katsojakunta. Pohdintavaiheessa esittelemme kaikkea tutkimaamme hyödyntäen omat työkalumme siihen, kuinka YouTubessa julkaistusta markkinoinvideosta saadaan viraali.