3D-mallinnusohjelmistojen vertailu ajoneuvotekniikan korkeakouluympäristössä
Särkisilta, Henri (2016)
Särkisilta, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710246
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertaillaan kolmea eri ajoneuvoteollisuudessa käytettyä 3D-mallinnusohjelmistoa ja niiden soveltuvuutta ammattikorkeakoulukäyttöön. Vertailuun valitut ohjelmistot ovat CATIA V5, NX 10.0 ja Creo Parametric 3.0.
Eurooppalaisten autovalmistajien CAD/CAE-markkinoita on perinteisesti hallinnut Dassault Systemesin kehittämä CATIA. Viime vuosina tätä asetelmaa ovat haastaneet kilpailijat, ja viimeisimmän versiopäivityksen yhteydessä osa autovalmistajista on siirtynyt käyttämään muiden kehittäjien ohjelmistoja. Tästä syystä myös Metropolia Ammattikorkeakoulussa on arvioitava, mitä ohjelmistoa tulisi käyttää ajoneuvotekniikan 3D-mallinnuksen opetuksessa. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää ohjelmistojen mallinnustekniset eroavaisuudet ja se, miten ne mahdollisesti vaikuttavat ohjelmiston käyttöönottoon tutkinto-ohjelmassa.
Työn alkuosassa on selvitetty CAD/CAE-mallintamisen tarjoamia mahdollisuuksia ja sitä, miten ne pystyvät palvelemaan tutkinto-ohjelmassa asetettuja tavoitteita. Lisäksi on kuvattu suunnittelun ja valmistuksen välistä yhteyttä sekä millaisia haasteita se on asettanut ohjelmistokehittäjille ja autovalmistajille. Lopuksi ohjelmistot ja niiden kehittäjät on esitelty lyhyesti, kuten niiden asema markkinoilla, ohjelmistojen tunnuspiirteet sekä niiden tarjoamat edut. Tämän osan tarkoituksena on osoittaa lukijalle, että mallinnusohjelmiston valinta yrityksissä ei pelkästään perustu sen mallinnusteknisiin ominaisuuksiin.
Työn toisessa osassa ohjelmistojen mallinnusteknisiä ominaisuuksia on käyty läpi vertailemalla ja toteuttamalla käytännön mallinnuksia. Ohjelmistojen käytettävyyttä vertaillaan perusmoduuleissa, jotka ovat lähes poikkeuksetta samat kaikissa ohjelmistoissa.
Lopuksi todetaan, että ammattikorkeakoulutasoisessa käytössä NX tarjoaa helppokäyttöisimmän mallinnusympäristön. Ohjelmistojen mallinnustekniset erot eivät perusmallintamisessa eronneet merkittävästi, joten ohjelmiston valinnassa on syytä arvioida niiden ei-teknisiä ominaisuuksia.
Eurooppalaisten autovalmistajien CAD/CAE-markkinoita on perinteisesti hallinnut Dassault Systemesin kehittämä CATIA. Viime vuosina tätä asetelmaa ovat haastaneet kilpailijat, ja viimeisimmän versiopäivityksen yhteydessä osa autovalmistajista on siirtynyt käyttämään muiden kehittäjien ohjelmistoja. Tästä syystä myös Metropolia Ammattikorkeakoulussa on arvioitava, mitä ohjelmistoa tulisi käyttää ajoneuvotekniikan 3D-mallinnuksen opetuksessa. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää ohjelmistojen mallinnustekniset eroavaisuudet ja se, miten ne mahdollisesti vaikuttavat ohjelmiston käyttöönottoon tutkinto-ohjelmassa.
Työn alkuosassa on selvitetty CAD/CAE-mallintamisen tarjoamia mahdollisuuksia ja sitä, miten ne pystyvät palvelemaan tutkinto-ohjelmassa asetettuja tavoitteita. Lisäksi on kuvattu suunnittelun ja valmistuksen välistä yhteyttä sekä millaisia haasteita se on asettanut ohjelmistokehittäjille ja autovalmistajille. Lopuksi ohjelmistot ja niiden kehittäjät on esitelty lyhyesti, kuten niiden asema markkinoilla, ohjelmistojen tunnuspiirteet sekä niiden tarjoamat edut. Tämän osan tarkoituksena on osoittaa lukijalle, että mallinnusohjelmiston valinta yrityksissä ei pelkästään perustu sen mallinnusteknisiin ominaisuuksiin.
Työn toisessa osassa ohjelmistojen mallinnusteknisiä ominaisuuksia on käyty läpi vertailemalla ja toteuttamalla käytännön mallinnuksia. Ohjelmistojen käytettävyyttä vertaillaan perusmoduuleissa, jotka ovat lähes poikkeuksetta samat kaikissa ohjelmistoissa.
Lopuksi todetaan, että ammattikorkeakoulutasoisessa käytössä NX tarjoaa helppokäyttöisimmän mallinnusympäristön. Ohjelmistojen mallinnustekniset erot eivät perusmallintamisessa eronneet merkittävästi, joten ohjelmiston valinnassa on syytä arvioida niiden ei-teknisiä ominaisuuksia.