Sociala medier, en hälsoresurs eller hälsorisk? : Unga tjejers upplevelser och erfarenheter på sociala medier
Borg, Johanna; Sundblom, Maria (2016)
Borg, Johanna
Sundblom, Maria
Högskolan på Åland
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710341
Tiivistelmä
Bakgrund: Sociala medier är ett växande fenomen som finns i stora delar av världen och människor exponeras mer eller mindre av detta. Ungdomar tillbringar mycket tid på sociala medier och hur detta påverkar den psykiska hälsan är det som tas upp i den här studien. Studien fokuserar på unga tjejer i åldern 10-24 år och deras upplevelser och erfarenheter på sociala medier. Som sjukskötare är det viktigt att alltid utgå ifrån ett helhetsperspektiv med hela människan i fokus. Sjukskötaren behöver evidensbaserad kunskap i sociala mediers påverkan på unga tjejer för att på ett tillförlitligt sätt ha möjlighet att förstå deras upplevelser samt stöda dem på bästa sätt.
Metod: En litteraturöversikt gjordes genom en kvalitativ metod för att studera unga tjejers upplevelser på sociala medier.
Resultat: I resultatet framkom ett övergripande tema, Inre och yttre faktorer som påverkar unga tjejers psykiska hälsa baserat på tre kategorier, Att identifiera sig som ett objekt, Att vilja bli accepterad för den man är och Att uppleva en försämrad livskvalitet.
Slutsats: Det har visat sig i resultatet att sociala medier påverkar unga tjejers psykiska hälsa på flera olika sätt, vilka sammanfattats i de tre nämnda kategorierna. Ett återkommande fenomen är att unga tjejer ofta jämför sig med varandra och känner sig därför otillräckliga och misslyckade. Jämförelserna på sociala medier gäller allt ifrån utseende, kropp, socialt liv, personlighet samt prestationer och de vill gärna ha bekräftelse på att de är accepterade av omgivningen. I vården är det viktigt med god kunskap om upplevelserna på sociala medier för att kunna förebygga psykisk ohälsa och främja psykiskt välbefinnande. Background: Social media is a growing phenomenon in many parts of the world and people are exposed more or less to this. Young people spend a lot of time on social media and how it affects mental health is what this study will address. The study focuses on young girls’ aged 10-24 and their experiences on social media. As a nurse, it´s important to always start from a holistic perspective of the whole person. Nurses need evidence based knowledge in social media influence on young girls to reliably be able to understand their experiences and to support the young girls’ in the best way.
Method: A literature review was done through a qualitative method for studying young girls’ experiences of social media.
Result: The result showed an overall theme, Internal and external factors that are affecting young girls´ mental health based on three categories, To identify oneself as an object, A want to be accepted for who one is and To experience a lower quality of life.
Conclusion: It has been shown in the results that social media affects young girls´ mental health in several ways, which are summarized in the three earlier mentioned categories. A recurring phenomenon is that young girls’ often compare themselves which each other and therefore feel inadequate and unsuccessful. Comparisons on social media involve everything from appearance, body, social life, personality and achievements and they would like to have validation that they are accepted by the surroundings. In healthcare is it important to have a good knowledge of experiences of social media in order to prevent mental illness and promote mental well-being.
Metod: En litteraturöversikt gjordes genom en kvalitativ metod för att studera unga tjejers upplevelser på sociala medier.
Resultat: I resultatet framkom ett övergripande tema, Inre och yttre faktorer som påverkar unga tjejers psykiska hälsa baserat på tre kategorier, Att identifiera sig som ett objekt, Att vilja bli accepterad för den man är och Att uppleva en försämrad livskvalitet.
Slutsats: Det har visat sig i resultatet att sociala medier påverkar unga tjejers psykiska hälsa på flera olika sätt, vilka sammanfattats i de tre nämnda kategorierna. Ett återkommande fenomen är att unga tjejer ofta jämför sig med varandra och känner sig därför otillräckliga och misslyckade. Jämförelserna på sociala medier gäller allt ifrån utseende, kropp, socialt liv, personlighet samt prestationer och de vill gärna ha bekräftelse på att de är accepterade av omgivningen. I vården är det viktigt med god kunskap om upplevelserna på sociala medier för att kunna förebygga psykisk ohälsa och främja psykiskt välbefinnande.
Method: A literature review was done through a qualitative method for studying young girls’ experiences of social media.
Result: The result showed an overall theme, Internal and external factors that are affecting young girls´ mental health based on three categories, To identify oneself as an object, A want to be accepted for who one is and To experience a lower quality of life.
Conclusion: It has been shown in the results that social media affects young girls´ mental health in several ways, which are summarized in the three earlier mentioned categories. A recurring phenomenon is that young girls’ often compare themselves which each other and therefore feel inadequate and unsuccessful. Comparisons on social media involve everything from appearance, body, social life, personality and achievements and they would like to have validation that they are accepted by the surroundings. In healthcare is it important to have a good knowledge of experiences of social media in order to prevent mental illness and promote mental well-being.