Hyvän tiimityön kulmakivet : varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia tiimityöstä
Forsell, Kirsi (2016)
Forsell, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia tiimityöstä. Aihe on mielenkiintoinen ja ajankohtainen maassamme, jota voidaan pitää tiimityöskentelyn mallimaana. Opinnäytetyön tuloksien avulla saadaan tietoa siitä, mitkä tekijät edistävät ja ehkäisevät hyvää tiimityötä. Lisäksi työntekijät pohtivat omaa osuuttaan tiimityön onnistumiseen. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Tutkimuksessa käytetiin CIT-menetelmää (kriittisten tapahtumien tekniikka) ja aineisto kerättiin kahdella ryhmä-haastattelulla kymmenelle, tiimityötä yli kymmenen vuoden ajan tehneelle, varhaiskasvatuksen ammattilaiselle. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällön analyysiä käyttäen.
Työn keskeisimpiä tuloksia, hyvää tiimityötä edistävistä tekijöistä, olivat vuorovaikutusosaaminen, työntekijöiden kanssakäymistä edistävät yhteiset arvot ja jaettu toimin-takulttuuri. Jaettu toimintakulttuuri osallisti työntekijöitä, heidän vahvuuksiensa mukaisesti, yhteiseen suunnitteluun ja arviointiin. Joustavalle työotteelle oli hyvä perustaa ammatilliseen dialogiin perustuvaa yhteistä ymmärrystä tiimin tavoitteista ja päämääristä. Tiimivetäjän rooli työn organisoinnissa oli keskeinen, samoin esimiehen tuki työn rakenteiden mahdollistajana.
Tiimityötä ehkäisevistä tekijöistä nousivat esiin suurimpina työntekijöiden vuorovaikutusta vaikeuttavat ominaisuudet, negatiivinen ilmapiiri ja luottamuspula. Toimintakulttuurin toimimattomuus ja epäonnistunut palautteen anto- ja vastaanottokulttuuri vaikeuttivat tiimityötä. Tällaiset seikat johtivat pahimmillaan epäammatilliseen käyttäytymiseen. Esimiehen osaamisen puute johtaa tiimityötä koettiin myös tiimityötä ehkäiseväksi tekijäksi.
Työntekijän oman osuuden pohtiminen hyvään tiimityöhön oli haasteellisempaa, mutta esiin nousivat vahvimpana työyhteisötaidot. Työyhteisötaidot on laaja käsite ja se sisältää substanssiosaamisen, vuorovaikutustaidot, osallistamisen ja osallisuuden kokemuksen sekä ammatillisen pätevyyden.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiimien keskustelu-, suunnittelu-, ja arviointikulttuuria mahdollistava työympäristö edesauttaa tiimien toimintaa ja tuo laatua varhaiskasvatukseen.
Työn keskeisimpiä tuloksia, hyvää tiimityötä edistävistä tekijöistä, olivat vuorovaikutusosaaminen, työntekijöiden kanssakäymistä edistävät yhteiset arvot ja jaettu toimin-takulttuuri. Jaettu toimintakulttuuri osallisti työntekijöitä, heidän vahvuuksiensa mukaisesti, yhteiseen suunnitteluun ja arviointiin. Joustavalle työotteelle oli hyvä perustaa ammatilliseen dialogiin perustuvaa yhteistä ymmärrystä tiimin tavoitteista ja päämääristä. Tiimivetäjän rooli työn organisoinnissa oli keskeinen, samoin esimiehen tuki työn rakenteiden mahdollistajana.
Tiimityötä ehkäisevistä tekijöistä nousivat esiin suurimpina työntekijöiden vuorovaikutusta vaikeuttavat ominaisuudet, negatiivinen ilmapiiri ja luottamuspula. Toimintakulttuurin toimimattomuus ja epäonnistunut palautteen anto- ja vastaanottokulttuuri vaikeuttivat tiimityötä. Tällaiset seikat johtivat pahimmillaan epäammatilliseen käyttäytymiseen. Esimiehen osaamisen puute johtaa tiimityötä koettiin myös tiimityötä ehkäiseväksi tekijäksi.
Työntekijän oman osuuden pohtiminen hyvään tiimityöhön oli haasteellisempaa, mutta esiin nousivat vahvimpana työyhteisötaidot. Työyhteisötaidot on laaja käsite ja se sisältää substanssiosaamisen, vuorovaikutustaidot, osallistamisen ja osallisuuden kokemuksen sekä ammatillisen pätevyyden.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tiimien keskustelu-, suunnittelu-, ja arviointikulttuuria mahdollistava työympäristö edesauttaa tiimien toimintaa ja tuo laatua varhaiskasvatukseen.