Original Sokos Hotel Lappeen uudet ja uudistetut oheispalvelut ja niiden tuoma lisäarvo kanta-asiakkaille
Kaukonen, Clarissa (2016)
Kaukonen, Clarissa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan eli Original Sokos Hotel Lappeen uusien ja uudistetuiden oheispalvelujen tuomaa lisäarvoa kyseisen hotellin kanta-asiakkaille. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta tutkimusongelmaan, miten Original Sokos Hotel Lappeen kanta-asiakkaat ovat kokeneet uudet ja uudistetut oheispalvelut, ja ovatko ne tuoneet lisäarvoa majoittumisen yhteydessä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja internetlähteistä. Opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta ja internetlähteitä kanta-asiakkaista, oheispalveluista, Sokos Hotels-hotelliketjusta ja toimeksiantajasta Original Sokos Hotel Lappeesta. Opinnäytetyön empiirinen eli toiminnallinen osio koostui kanta-asiakashaastatteluista, jotka toimivat myös opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä. Haastattelut suoritettiin Original Sokos Hotel Lappeessa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kanta-asiakashaastattelut olivat laadullisen tutkimusmenetelmän mukaisesti teemahaastatteluja.
Kanta-asiakashaastattelujen perusteella tutkimusongelmaan saatiin vastaus, eli kaikille haastateltaville kauppakeskus IsoKristiinan uudet oheispalvelut toivat lisäarvoa majoituksen yhteyteen tai ainakin tieto siitä, että ne ovat olemassa toivat sitä. Original Sokos Hotel Lappeen omista uudistetuista oheispalveluista ei koettu saatavan niin suurta lisäarvoa. Tähän voi olla syynä hotellin niin sanottujen peruspalvelujen oletus hotellin palvelukokonaisuudessa. Suurin osa haastatteluun osallistuneista kertoi jatkossakin käyttävänsä kauppakeskus IsoKristiinan tuomia uusia oheispalveluja. Kaikki haastateltavat sanoivat, että kauppakeskus-hotellikokonaisuus on onnistunut.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja internetlähteistä. Opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuutta ja internetlähteitä kanta-asiakkaista, oheispalveluista, Sokos Hotels-hotelliketjusta ja toimeksiantajasta Original Sokos Hotel Lappeesta. Opinnäytetyön empiirinen eli toiminnallinen osio koostui kanta-asiakashaastatteluista, jotka toimivat myös opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä. Haastattelut suoritettiin Original Sokos Hotel Lappeessa. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kanta-asiakashaastattelut olivat laadullisen tutkimusmenetelmän mukaisesti teemahaastatteluja.
Kanta-asiakashaastattelujen perusteella tutkimusongelmaan saatiin vastaus, eli kaikille haastateltaville kauppakeskus IsoKristiinan uudet oheispalvelut toivat lisäarvoa majoituksen yhteyteen tai ainakin tieto siitä, että ne ovat olemassa toivat sitä. Original Sokos Hotel Lappeen omista uudistetuista oheispalveluista ei koettu saatavan niin suurta lisäarvoa. Tähän voi olla syynä hotellin niin sanottujen peruspalvelujen oletus hotellin palvelukokonaisuudessa. Suurin osa haastatteluun osallistuneista kertoi jatkossakin käyttävänsä kauppakeskus IsoKristiinan tuomia uusia oheispalveluja. Kaikki haastateltavat sanoivat, että kauppakeskus-hotellikokonaisuus on onnistunut.