Kun nuoren on paha olla : Apua ajoissa matalan kynnyksen palveluilla.
Juntunen, Pirjo (2016)
Juntunen, Pirjo
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259631
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy Keski-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen hallinnoimaan VARTU-projektiin 2013–2016. Projektin tarkoituksena on parantaa 13–29 vuotiaiden keskipohjalaisnuorten mahdollisuuksia löytää oman erityistarpeensa edellyttämä tuki ja apu riittävän ajoissa ja matalalla kynnyksellä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on matalan kynnyksen tarjoamista palveluista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, että millaisia matalan kynnyksen palveluiden tulisi olla nuorten mielestä, jotta he kokisivat palveluihin menon helpoksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea nuorta iältään 20–22- vuotiaita. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Nuoret eivät tienneet, mitä tarkoitetaan matalan kynnyksen palveluilla. He eivät tienneet, millaisista palveluista oli kysymys ja mitä palvelut pitävät sisällään. Nuoret kokivat, että voisivat käyttää palveluita sosiaalisten kontaktien luomiseen, omaan kouluttautumiseen ja työllistymiseen, sekä oman elämänlaadun parantamiseen. Nuoret toivoivat myös, että heille annettaisiin enemmän informaatioita tällaisista palveluista, jotta he osaisivat hakeutua palvelun piiriin. Nuoret kaipasivat matalan kynnyksen palveluihin osaavaa ja ammattitaitoista henkilöä apua ja ohjausta antamaan. Heille oli tärkeää se, että heitä kuunnellaan, avun saaminen olisi nopeaa ja palvelu olisi henkilökohtaista. Yhteyden ottamisen helppous, palvelupaikan sijainti sekä asioiden hoitaminen samassa paikassa helpottaisi nuorten mielestä ongelmien ratkeamista. Nuoret toivoivat, että palvelut olisivat sellaisia, missä he saisivat tukea ja apua ongelmiinsa, tai ohjausta oikean palvelun suuntaan. Nuoret käyttävät nykypäivänä paljon internet-palveluita, mutta tutkimuksen perusteella heille oli tärkeämpää asioida henkilökohtaisesti, koska silloin voi syntyä luottamus siihen, että heitä kuunnellaan ja he saavat apua ongelmaansa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on matalan kynnyksen tarjoamista palveluista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, että millaisia matalan kynnyksen palveluiden tulisi olla nuorten mielestä, jotta he kokisivat palveluihin menon helpoksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmä oli teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea nuorta iältään 20–22- vuotiaita. Haastattelut analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Nuoret eivät tienneet, mitä tarkoitetaan matalan kynnyksen palveluilla. He eivät tienneet, millaisista palveluista oli kysymys ja mitä palvelut pitävät sisällään. Nuoret kokivat, että voisivat käyttää palveluita sosiaalisten kontaktien luomiseen, omaan kouluttautumiseen ja työllistymiseen, sekä oman elämänlaadun parantamiseen. Nuoret toivoivat myös, että heille annettaisiin enemmän informaatioita tällaisista palveluista, jotta he osaisivat hakeutua palvelun piiriin. Nuoret kaipasivat matalan kynnyksen palveluihin osaavaa ja ammattitaitoista henkilöä apua ja ohjausta antamaan. Heille oli tärkeää se, että heitä kuunnellaan, avun saaminen olisi nopeaa ja palvelu olisi henkilökohtaista. Yhteyden ottamisen helppous, palvelupaikan sijainti sekä asioiden hoitaminen samassa paikassa helpottaisi nuorten mielestä ongelmien ratkeamista. Nuoret toivoivat, että palvelut olisivat sellaisia, missä he saisivat tukea ja apua ongelmiinsa, tai ohjausta oikean palvelun suuntaan. Nuoret käyttävät nykypäivänä paljon internet-palveluita, mutta tutkimuksen perusteella heille oli tärkeämpää asioida henkilökohtaisesti, koska silloin voi syntyä luottamus siihen, että heitä kuunnellaan ja he saavat apua ongelmaansa.