Eskari linssin läpi : Päiväkotimaailma lasten valokuvaamana
Rämö, Marika; Lounasvaara, Anne-Mari (2016)
Rämö, Marika
Lounasvaara, Anne-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksellisena näkökulmana oli selvittää, millaisena lapset näkevät päiväkotiympäristön. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina porilaisen päiväkodin seitsemän esiopetusikäisen lapsen kanssa. Projektin pohjimmainen tarkoitus oli lisätä lapsilähtöisyyttä ja saada lapsen ääni kuuluviin.
Tutkimustuloksia hankittiin valokuvauksen sekä avoimen haastattelun menetelmin niin, että kukin projektiin osallistunut lapsi otti kolme kuvaa. Kuvien aiheina olivat lempipaikka päiväkodissa, kivointa päiväkodissa ja tylsintä päiväkodissa. Lapset askartelivat itse kuvilleen kehykset ja heidän tuotoksistaan koottiin taidenäyttely Porin pääkirjastoon.
Raportti koostuu projektin suunnitelmasta, toteutuksesta ja sen arvioinnista sekä opinnäytetyön teoreettista lähtökohdista. Teoreettisina lähtökohtina käsiteltiin varhaiskasvatusta, lapsilähtöisyyttä, Reggio Emilia –pedagogiikan periaatteita ja lisäksi kerrottiin sosiaalipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa, erityisesti valokuvauksesta sosiaalipedagogisena työmenetelmänä.
Lasten ottamista kuvista tehtiin johtopäätös, että esikouluikäiset lapset haluavat aktiviteetteja, joissa he pääsevät itse tekemään ja harjoittamaan monipuolisesti erilaisia taitoja. Lasten kuvien aiheet olivat vaihtelevia, se mikä oli toisen mielestä kivointa, oli jonkun toisen mielestä tylsintä.
Tutkimustuloksia hankittiin valokuvauksen sekä avoimen haastattelun menetelmin niin, että kukin projektiin osallistunut lapsi otti kolme kuvaa. Kuvien aiheina olivat lempipaikka päiväkodissa, kivointa päiväkodissa ja tylsintä päiväkodissa. Lapset askartelivat itse kuvilleen kehykset ja heidän tuotoksistaan koottiin taidenäyttely Porin pääkirjastoon.
Raportti koostuu projektin suunnitelmasta, toteutuksesta ja sen arvioinnista sekä opinnäytetyön teoreettista lähtökohdista. Teoreettisina lähtökohtina käsiteltiin varhaiskasvatusta, lapsilähtöisyyttä, Reggio Emilia –pedagogiikan periaatteita ja lisäksi kerrottiin sosiaalipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa, erityisesti valokuvauksesta sosiaalipedagogisena työmenetelmänä.
Lasten ottamista kuvista tehtiin johtopäätös, että esikouluikäiset lapset haluavat aktiviteetteja, joissa he pääsevät itse tekemään ja harjoittamaan monipuolisesti erilaisia taitoja. Lasten kuvien aiheet olivat vaihtelevia, se mikä oli toisen mielestä kivointa, oli jonkun toisen mielestä tylsintä.