Vaatemalliston suunnittelu Euroopan markkina-alueelle : Case: Sisäänostotoiminta
Cassarà, Alessia (2016)
Cassarà, Alessia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239209
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää muodin sisäänostotoimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä Euroopan markkina-alueella. Suunnittelutyössä perehdyttiin eettisiin valintoihin, joita suunnittelijalla on mahdollisuus huomioida prosessin aikana. Työn lopputuloksena syntyi viiden asukokonaisuuden vaatemallisto, joka on suunniteltu kiinnostamaan eri maiden sisäänostajia ja heidän asiakkaitaan. Malliston kokonaisuuteen vaikuttivat haastattelun kautta saadut vastaukset sekä kevät/kesä 2017-trendit. Vaatteiden lisäksi suunniteltiin myös kaksi helposti muokattavaa kuosia.
Aihetta tutkittiin lähdekirjallisuuden avulla sekä kohdennetuilla asiantuntijahaastatteluilla. Haastattelun rakenne on strukturoitu tarkasti liitteineen, sillä kaikki haastattelut tehtiin sähköisessä muodossa. Liitteeksi haastatteluun on koottu trendikartoitus kevät/kesä 2017-sesongista, jonka avulla selvitetään sisäänostajien mielipiteitä tulevasta kaudesta. Yhtenä tärkeänä tiedonkeruumenetelmänä on valitun kohderyhmän havainnointi sosiaalisessa mediassa.
Pohjatiedon ja teeman avulla suunniteltiin naisten sekä miesten vaatteita sisältävä vaatemallisto taso- sekä tunnelmakuvineen. Mallisto tai kuosit voidaan haluttaessa myydä oikeuksineen kiinnostuneelle yritykselle tai yksityishenkilölle.
Aihetta tutkittiin lähdekirjallisuuden avulla sekä kohdennetuilla asiantuntijahaastatteluilla. Haastattelun rakenne on strukturoitu tarkasti liitteineen, sillä kaikki haastattelut tehtiin sähköisessä muodossa. Liitteeksi haastatteluun on koottu trendikartoitus kevät/kesä 2017-sesongista, jonka avulla selvitetään sisäänostajien mielipiteitä tulevasta kaudesta. Yhtenä tärkeänä tiedonkeruumenetelmänä on valitun kohderyhmän havainnointi sosiaalisessa mediassa.
Pohjatiedon ja teeman avulla suunniteltiin naisten sekä miesten vaatteita sisältävä vaatemallisto taso- sekä tunnelmakuvineen. Mallisto tai kuosit voidaan haluttaessa myydä oikeuksineen kiinnostuneelle yritykselle tai yksityishenkilölle.