Daghemsverksamhet på barnens villkor : Verksamhetsidéer för projektet Dagisfred
Sarnikorpi, Tinja; Fagerström, Sofia; Hägg, Emilia; Lindbom, Josefine; Nurminen, Ida (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sarnikorpi, Tinja
Fagerström, Sofia
Hägg, Emilia
Lindbom, Josefine
Nurminen, Ida
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239208
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Folkhälsanin päiväkotirauhaa käsittelevän Dagisfred-projektin tilaustyö. Opinnäytetyön päämääränä on kehittää ideoita ja käytäntöjä toimintaopasta varten, jonka Folkhälsan julkaisee liittyen Dagisfred projektiin. Tutkimusaineisto ideoiden löytämiseksi kerätään Folkhälsanin kehittämien työkalujen avulla. Nämä työkalut ovat Dialogduk för Dagisfred ja Spelet för Dagisfred. Dialogduk för Dagisfred toimii apuna luomaan vuoropuhelua päiväkotihenkilökunnan kesken koskien aiheita, jotka liittyvät päiväkotirauhaan. Spelet för Dagisfred on peli, jonka avulla päiväkotilapset on tarkoitus saada osallisiksi Dagisfred-projektin aikana. Björkebon päiväkoti Raaseporissa toimii yhteistyöpäiväkotina opinnäytetyössä ja työkaluja käytetään siellä. Opinnäytetyössä pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Miten päiväkodin henkilökunta voi tukea lasten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia päiväkotitoiminnassa? Miten voi Folkhälsanin kehittämien työkalujen avulla kehittää ideoita päiväkotirauhaa käsittelevää toimintaopasta varten, yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan ja lasten kanssa?
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään osallisuutta, vaikutusvaltaa, vuoropuhelua, turvallisuudentunnetta sekä vuorovaikutusta lapsen näkökulmasta. Lisäksi keskitytään lasten vaikuttamismahdollisuuksiin tutkimuksissa, kasvatuskumppanuuteen sekä määritellään käsitteet lapsen näkemys ja lapsinäkemys.
Opinnäytetyön lopputulos kostuu ideoista Dagisfredin toimintaopasta varten. Ideoita kehitetään analysoimalla tuloksia, jotka on saatu käyttämällä Folkhälsanin työkaluja. Ideat koostuvat leikeistä, yhteistyöharjoituksista ja lasten osallisuutta sekä turvallisuutta tukevista apuvälineistä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään osallisuutta, vaikutusvaltaa, vuoropuhelua, turvallisuudentunnetta sekä vuorovaikutusta lapsen näkökulmasta. Lisäksi keskitytään lasten vaikuttamismahdollisuuksiin tutkimuksissa, kasvatuskumppanuuteen sekä määritellään käsitteet lapsen näkemys ja lapsinäkemys.
Opinnäytetyön lopputulos kostuu ideoista Dagisfredin toimintaopasta varten. Ideoita kehitetään analysoimalla tuloksia, jotka on saatu käyttämällä Folkhälsanin työkaluja. Ideat koostuvat leikeistä, yhteistyöharjoituksista ja lasten osallisuutta sekä turvallisuutta tukevista apuvälineistä.