Att arbeta resursförstärkande bland barn : En inspirationskälla för pedagoger utgående från pilotprojektet Dagisfred
Rosenström, Sofia; Eklund, Filippa; Granrot, Sabina; Nordberg, Emma; Sjöberg, Emma (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rosenström, Sofia
Eklund, Filippa
Granrot, Sabina
Nordberg, Emma
Sjöberg, Emma
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198666
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Folkhälsanin tilaustyö ja osa Dagisfred-hanketta. Hankkeen tavoitteena on työskennellä turvallisemman päiväkodin puolesta, jossa lasta kohdellaan kunnioituksella ja annetaan hänelle mahdollisuus olla osallisena päiväkodin toiminnassa. Folkhälsanin toiminnan tarkoitus on kiusaamisen ja yksinäisyyden ennaltaehkäisy lasten keskuudessa jo varhaisiässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on vinkkien ja ideoiden kokoaminen yhteiseen toimintaoppaaseen. Ideat muodostuivat yhteistyössä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kanssa koepäiväkodissa. Folkhälsanilta saadut työvälineet, Dagisfredsspelet ja Dialogduken, otettiin käyttöön koepäiväkodissa. Dagisfredsspelet on suunnattu päiväkodissa oleville lapsille, kun taas Dialogduken on päiväkodin henkilökuntaa varten. Ideoita ja vinkkejä muodostettaessa hyödynnettiin työvälineistä saatuja mielipiteitä ja ajatuksia.
Nämä vinkit ja ideat on koottu yhteen tulososiossa, jonka tavoitteena on toimia inspiraation lähteenä päiväkodissa työskenteleville kasvattajille. Näiden vinkkien ja ideoiden avulla haluamme tukea lasten aktiivista osallistumista ja vaikuttamisen mahdollisuutta päiväkotitoiminnassa. Kirjoittajina meillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa tähän, mutta tämän opinnäytetyön kautta haluamme korostaa pedagogien roolin tärkeyttä lasten osallistamisessa sekä vaikutusmahdollisuuksien luomisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on vinkkien ja ideoiden kokoaminen yhteiseen toimintaoppaaseen. Ideat muodostuivat yhteistyössä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kanssa koepäiväkodissa. Folkhälsanilta saadut työvälineet, Dagisfredsspelet ja Dialogduken, otettiin käyttöön koepäiväkodissa. Dagisfredsspelet on suunnattu päiväkodissa oleville lapsille, kun taas Dialogduken on päiväkodin henkilökuntaa varten. Ideoita ja vinkkejä muodostettaessa hyödynnettiin työvälineistä saatuja mielipiteitä ja ajatuksia.
Nämä vinkit ja ideat on koottu yhteen tulososiossa, jonka tavoitteena on toimia inspiraation lähteenä päiväkodissa työskenteleville kasvattajille. Näiden vinkkien ja ideoiden avulla haluamme tukea lasten aktiivista osallistumista ja vaikuttamisen mahdollisuutta päiväkotitoiminnassa. Kirjoittajina meillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa tähän, mutta tämän opinnäytetyön kautta haluamme korostaa pedagogien roolin tärkeyttä lasten osallistamisessa sekä vaikutusmahdollisuuksien luomisessa.