Ihmeelliset vuodet –menetelmä Vantaan varhaiskasvatuksessa
Olenius, Juho; Jokinen, Daniye (2016)
Olenius, Juho
Jokinen, Daniye
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157874
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää Vantaan varhaiskasvatuksen ammattikasvattajien kokemuksia Ihmeelliset vuodet –menetelmän käyttöönotosta. Ihmeelliset vuodet on muun muassa lasten kanssa työskenteleville kasvattajille tarkoitettu ryhmänhallintamenetelmä. Kuusitoista ammattikasvattajaa kahdeksasta eri kaupungin varhaiskasvatusyksiköstä kävi menetelmäkoulutuksen keväällä 2015. Tutkielman tilaajalla, eli Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksella oli tarve saada tutkittua tietoa menetelmän käyttöönotosta. Tutkielmaa voidaan hyödyntää kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämistyön päätöksenteon tukena. Tuloksemme ovat monilta osin sidoksissa tutkielman teoreettiseen viitekehykseen, joka muodostuu varhaiskasvatuksen ja menetelmän perusteista sekä käytöshäiriöihin, lasten sosioemotionaalisiin taitoihin, lasten yhteisöllisyyteen, kasvatuskumppanuuteen, ammatilliseen kasvuun ja varhaiskasvatuksen kehittämistyöhön liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksesta.
Selvitimme laadullisella tutkimuksella millaisia kokemuksia ammattikasvattajilla oli menetelmän käyttöönotosta. Haastateltavina toimivat menetelmäkoulutuksen käyneet ammattikasvattajat, joiden kokemuksia keräsimme teemahaastatteluiden avulla. Analysoimme aineistoa sisällönanalyysimenetelmällä. Tulostemme perusteella voidaan todeta, että Ihmeelliset vuodet -menetelmä ja sen koulutus koettiin toimiviksi. Kokemukset olivat positiivisia, koska kasvattajat näkivät menetelmän ja koulutuksen vaikuttaneen positiivisesti niin lapsiin, kasvatuskumppanuuteen, kuin ammatilliseen kasvuun. Saimme myös tietoa menetelmän käytön tasosta tänä päivänä. Lisäksi keräsimme kasvattajien kehittämisehdotuksia, jotka liittyivät lähinnä haasteelliseksi koettuun menetelmän integrointiin.
Selvitimme laadullisella tutkimuksella millaisia kokemuksia ammattikasvattajilla oli menetelmän käyttöönotosta. Haastateltavina toimivat menetelmäkoulutuksen käyneet ammattikasvattajat, joiden kokemuksia keräsimme teemahaastatteluiden avulla. Analysoimme aineistoa sisällönanalyysimenetelmällä. Tulostemme perusteella voidaan todeta, että Ihmeelliset vuodet -menetelmä ja sen koulutus koettiin toimiviksi. Kokemukset olivat positiivisia, koska kasvattajat näkivät menetelmän ja koulutuksen vaikuttaneen positiivisesti niin lapsiin, kasvatuskumppanuuteen, kuin ammatilliseen kasvuun. Saimme myös tietoa menetelmän käytön tasosta tänä päivänä. Lisäksi keräsimme kasvattajien kehittämisehdotuksia, jotka liittyivät lähinnä haasteelliseksi koettuun menetelmän integrointiin.