Ensihoitopalvelun laadun kehittäminen Vaasan sairaanhoitopiirin alueella : Itsearvioinnin suorittaminen
Smedlund, Tom (2016)
Smedlund, Tom
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188417
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuolto on laajojen rakenteellisten muutosten edessä, jotka tulevat johtamaan koko toiminta- ja palvelukentän uudistamiseen. Sen tulee jatkossa olla vaikuttava, kustannustehokas ja yhdenvertainen. Laajan muutoksen keskellä yksittäisen toimintayksikön laadusta ja potilasturvallisuudesta ei saa tinkiä. Päinvastoin, niiden merkitys muutoksien jälkeen korostuvat. Pitkäjänteinen ja johdonmukainen laatujohtaminen sekä systemaattinen laadunmittaaminen ovat keskeisessä asemassa tätä kokonaisuutta.
Ensihoitopalvelu on osa terveydenhuoltoa ja sen päivystystoimintaa. Suunnitteilla olevat muutokset tulevat myös vaikuttamaan sen rakenteisiin, prosesseihin ja vaatimuksiin. Toimintaympäristö muuttuu ja tämän johdosta ensihoitopalvelun tulee olla joustava, suorituskykyinen ja asiakaskeskeinen.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli suorittaa Vaasan sairaanhoitopiirin alueella tuotetun ensihoitopalvelun toiminnan ja tuloksien itsearviointi sekä laatia tuloksien pohjalta kehittämissuunnitelma. Itsearviointi pohjautui EFQM-laatupalkintomallin rakenteeseen. Se toteutettiin sosiaali- ja terveysministeriön strukturoitua kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimusote oli lähestymistavaltaan kehittämistutkimus.
Tuloksista voidaan nähdä, että kehittymistä tulee tapahtua kaikissa arviointialueissa. Huomiota tulee erityisesti kiinnittää johtamiseen, strategiseen työskentelyyn, asiakaskeskeisyyteen ja hoidollisiin prosesseihin. Laadunvarmistamisessa tulee hyödyntää lisää rakenne-, prosessi-, lopputulos-, riskienhallinta- ja potilasturvallisuusmittareita. Toiminnan ja tuloksien järjestelmällistä mittaamista tulee ylipäätään suorittaa enemmän. Ensihoitopalvelun laadunhallinta tulee olla kokonaisuus, mikä koskettaa kaikkia organisaation yksilöitä.
Ensihoitopalvelu on osa terveydenhuoltoa ja sen päivystystoimintaa. Suunnitteilla olevat muutokset tulevat myös vaikuttamaan sen rakenteisiin, prosesseihin ja vaatimuksiin. Toimintaympäristö muuttuu ja tämän johdosta ensihoitopalvelun tulee olla joustava, suorituskykyinen ja asiakaskeskeinen.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli suorittaa Vaasan sairaanhoitopiirin alueella tuotetun ensihoitopalvelun toiminnan ja tuloksien itsearviointi sekä laatia tuloksien pohjalta kehittämissuunnitelma. Itsearviointi pohjautui EFQM-laatupalkintomallin rakenteeseen. Se toteutettiin sosiaali- ja terveysministeriön strukturoitua kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimusote oli lähestymistavaltaan kehittämistutkimus.
Tuloksista voidaan nähdä, että kehittymistä tulee tapahtua kaikissa arviointialueissa. Huomiota tulee erityisesti kiinnittää johtamiseen, strategiseen työskentelyyn, asiakaskeskeisyyteen ja hoidollisiin prosesseihin. Laadunvarmistamisessa tulee hyödyntää lisää rakenne-, prosessi-, lopputulos-, riskienhallinta- ja potilasturvallisuusmittareita. Toiminnan ja tuloksien järjestelmällistä mittaamista tulee ylipäätään suorittaa enemmän. Ensihoitopalvelun laadunhallinta tulee olla kokonaisuus, mikä koskettaa kaikkia organisaation yksilöitä.