Jakamistalous Sallassa
Rannanlahti, Maria (2016)
Rannanlahti, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188570
Tiivistelmä
Yhdysvalloista kotoisin oleva ”sharing economy” eli jakamistalous on valloittamassa länsimaailmaa ja ottaa yhä suurempaa jalansijaa myös Suomessa. Kautta aikojen ihmiset ovat jakaneet ja yhteiskäyttäneet hyödykkeitä, mutta internetin ansiosta nyt toisilleen tuntemattomat ihmiset pystyvät jakamaan keskenään vapaana tai vajaakäytössä olevia resursseja tehokkaammin. Hyödykkeitä, kuten omaa autoa tai vaikkapa pihan parkkipaikkaa jaetaan yleensä rahaa vastaan. Jakamistalouden puolestapuhuja Rachel Botsmanin jo lähes legendaksi muuttunut lauselma ”I don’t need a powerdrill. I need a hole in my wall”– tiivistää jakamistalouden ideologian ytimekkäästi. Tunnetuimpia jakamistalouden yrityksiä ovat majoituspalveluita järjestävä Airbnb ja henkilökuljetuspalvelu Uber. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin jakamistalouteen liittyviä asioita Sallan kunnassa.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Matkalle Sallaan Ry, joka on 47:n yrityksen matkailuyhdistys. Yhdistyksen tehtäviin kuuluu muun muassa hoitaa Sallan markkinointia ja tapahtumia, sekä tehdä yhteistyötä muiden alueellisten matkailuorganisaatioiden kanssa. Sallan kuntalaisille laaditussa kyselyssä selvitettiin, kuinka tuttu jakamistalousilmiö on. Myös, millä tavalla ilmiöön suhtaudutaan ja olisiko sallalaisilla tulevaisuudessa kiinnostusta toimia jakamistalouden parissa palveluidentarjoajina. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 internetiin laaditulla kyselylomakkeella. Vastauksia kerättiin osittain sähköpostitse lähetetyn linkin kautta ja osittain auttaen tiedonantajia vastausten täyttämisessä paikan päällä Sallassa. Kysely koostui viidestätoista kysymyksestä, joista kolme oli avoimia. Linkki kyselyyn oli auki viikon ajan.
Uudet jakamistalousyritykset ovat järkyttäneet perinteisiä palveluntarjoajia ja herättävät kysymyksiä myös toiminnan laillisuudella. Jakamistalouden on muun muassa sanottu syöksevän ihmiset pakkoyrittäjyyteen ja olevan keino välttää veroja. Useat yritykset ovat vastarinnan sijaan koittaneet löytää yhteistyökeinoja uuden tyyppisissä liiketoimintamalleissa. Jättiyritykset kuten BMW, General Motors ja Hyatt ovat investoineet uusiin yrityksiin ja löytäneet keinon päästä mukaan jakamistalouden pariin.
Tuloksista selviää, että alan yritysten tuntemus oli suhteellisen hyvä. Vain viisi vastaajista ei ollut koskaan kuullut listatuista jakamistalousyrityksistä. Kokemukset alan parista löytyivät lähinnä kuluttajalta–kuluttajalle myynti– ja ostokanavilta. Tällaisia ovat esimerkiksi Tori.fi, Huuto.net ja nettikirpputorit. Vaikka sallalaisten kokemukset alan parissa olivat suhteellisen vähäiset, kokemukset olivat olleet pääosin positiivisia. Ilmiöön suhtautuu suurelta osin positiivisesti myös henkilöt, joilla ei ole kokemusta alasta. 58 vastauksesta 50 oli luettavissa myönteisiksi. Jakamistalouden uskotaan olevan nykyaikaa ja sallalaisista enemmistö osoitti val- miuksia hyödykkeiden (vaate, työkalu, elektroniikka) kierrättämiseen tulevaisuudessa. Naiset suhtautuvat vaatteiden kierrätykseen innokkaimmin. Vastaajista kolmekymmentä prosenttia olisi valmis tarjoamaan tulevaisuudessa kimppakyytejä.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Matkalle Sallaan Ry, joka on 47:n yrityksen matkailuyhdistys. Yhdistyksen tehtäviin kuuluu muun muassa hoitaa Sallan markkinointia ja tapahtumia, sekä tehdä yhteistyötä muiden alueellisten matkailuorganisaatioiden kanssa. Sallan kuntalaisille laaditussa kyselyssä selvitettiin, kuinka tuttu jakamistalousilmiö on. Myös, millä tavalla ilmiöön suhtaudutaan ja olisiko sallalaisilla tulevaisuudessa kiinnostusta toimia jakamistalouden parissa palveluidentarjoajina. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2016 internetiin laaditulla kyselylomakkeella. Vastauksia kerättiin osittain sähköpostitse lähetetyn linkin kautta ja osittain auttaen tiedonantajia vastausten täyttämisessä paikan päällä Sallassa. Kysely koostui viidestätoista kysymyksestä, joista kolme oli avoimia. Linkki kyselyyn oli auki viikon ajan.
Uudet jakamistalousyritykset ovat järkyttäneet perinteisiä palveluntarjoajia ja herättävät kysymyksiä myös toiminnan laillisuudella. Jakamistalouden on muun muassa sanottu syöksevän ihmiset pakkoyrittäjyyteen ja olevan keino välttää veroja. Useat yritykset ovat vastarinnan sijaan koittaneet löytää yhteistyökeinoja uuden tyyppisissä liiketoimintamalleissa. Jättiyritykset kuten BMW, General Motors ja Hyatt ovat investoineet uusiin yrityksiin ja löytäneet keinon päästä mukaan jakamistalouden pariin.
Tuloksista selviää, että alan yritysten tuntemus oli suhteellisen hyvä. Vain viisi vastaajista ei ollut koskaan kuullut listatuista jakamistalousyrityksistä. Kokemukset alan parista löytyivät lähinnä kuluttajalta–kuluttajalle myynti– ja ostokanavilta. Tällaisia ovat esimerkiksi Tori.fi, Huuto.net ja nettikirpputorit. Vaikka sallalaisten kokemukset alan parissa olivat suhteellisen vähäiset, kokemukset olivat olleet pääosin positiivisia. Ilmiöön suhtautuu suurelta osin positiivisesti myös henkilöt, joilla ei ole kokemusta alasta. 58 vastauksesta 50 oli luettavissa myönteisiksi. Jakamistalouden uskotaan olevan nykyaikaa ja sallalaisista enemmistö osoitti val- miuksia hyödykkeiden (vaate, työkalu, elektroniikka) kierrättämiseen tulevaisuudessa. Naiset suhtautuvat vaatteiden kierrätykseen innokkaimmin. Vastaajista kolmekymmentä prosenttia olisi valmis tarjoamaan tulevaisuudessa kimppakyytejä.