Vaikuttava opiskelija : Edunvalvontaopas HUMAKOn aktiiveille
Saukkonen, Juulia (2016)
Lataukset:
Saukkonen, Juulia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188518
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa sitä mitä on opiskelijaedunvalvonta ja miten sitä toteutetaan opiskelija- ja ylioppilaskunnissa opiskelijajärjestöissä ja sen pohjalta oli tarkoitus tuottaa edunvalvonnallinen opas opiskelijakunta HUMAKOn käyttöön. Työn tilaajana toimi opiskelijakunta HUMAKO.
Työn tärkeimpiä kysymyksiä oli selvittää, minkälaista opiskelija-edunvalvontaa tehdään korkeakoulujen
sisällä, kunnallisesti ja myös valtakunnallisesti. Myös edunvalvontatyön kuormittavuus opiskelijoihin
nähden ja työntekijöiden rooli olivat tärkeitä kysymyksiä.
Idea opinnäytetyöstä tuli HUMAKOlta ja omasta kiinnostuksestani tehdä opiskelijaedunvalvontaa. Tärkeiden
kysymyksien selvittämiseen päätin tehdä kyselytutkimuksen eri opiskelija- ja ylioppilaskunnille. Tutkimukseni kohderyhmäksi valitsin opiskelija- ja ylioppilaskuntia, jotka toimivat samoilla paikkakunnilla
mistä löytyy myös Humanistisen ammattikorkeakoulun toimipisteitä.
Materiaalia keräsin kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Kyselyä jaettiin opiskelija- ja ylioppilaskuntien
puheenjohtajien, toiminnanjohtajien ja pääsihteereiden kautta eteenpäin opiskelija-aktiiveille levitettäväksi. Hyödynsin opinnäytetyössäni myös jonkin verran valmista tutkimusmateriaalia. Keräsin tietoa myös hyvien oppaiden ominaisuuksista, tutustumalla aihetta käsitelleisiin opinnäytetöihin ja kartoittamalla aihetta ”vaikuttava opiskelija” tutkimuksessa. Tämän selvityksen pohjalta tein opiskelijakunta HUMAKOlle käytännön läheisen oppaan opiskelijaedunvalvonnan tekemiseen.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat edunvalvonnan melko kuormittavaksi. Ja suurin osa vastaajista teki sitä vähintään viikoittain. Edunvalvontaan paneutuneita työntekijöitä hyödynnettiin kiitettävästi opiskelija- ja ylioppilaskunnissa, jossa sellainen löytyi. Osassa opiskelijakunnista puuttui edunvalvontaan paneutunut työntekijä. Näissä työntekijöiden puuttumista kompensoitiin muun muassa opiskelija-aktiivien omalla osaamisella ja dokumentoinnilla. Edunvalvontaopas voi mahdollisesti kompensoida työntekijän puuttumista opiskelijakunta HUMAKOssa.
Opiskelija-edunvalvonta on aiheena aina ajankohtainen ja nyt sen vaikutukset ovat olleet näkyvillä mediassa Suomen hallituksen opiskelijoihin kohdistuneiden leikkausten myötä. Opinnäytetyöstäni saa varmasti myös muut kuin HUMAKOn toimijat apuja edunvalvonnan kehittämiseen omassa opiskelijajärjestössä.
Työn tärkeimpiä kysymyksiä oli selvittää, minkälaista opiskelija-edunvalvontaa tehdään korkeakoulujen
sisällä, kunnallisesti ja myös valtakunnallisesti. Myös edunvalvontatyön kuormittavuus opiskelijoihin
nähden ja työntekijöiden rooli olivat tärkeitä kysymyksiä.
Idea opinnäytetyöstä tuli HUMAKOlta ja omasta kiinnostuksestani tehdä opiskelijaedunvalvontaa. Tärkeiden
kysymyksien selvittämiseen päätin tehdä kyselytutkimuksen eri opiskelija- ja ylioppilaskunnille. Tutkimukseni kohderyhmäksi valitsin opiskelija- ja ylioppilaskuntia, jotka toimivat samoilla paikkakunnilla
mistä löytyy myös Humanistisen ammattikorkeakoulun toimipisteitä.
Materiaalia keräsin kyselytutkimuksen ja haastatteluiden avulla. Kyselyä jaettiin opiskelija- ja ylioppilaskuntien
puheenjohtajien, toiminnanjohtajien ja pääsihteereiden kautta eteenpäin opiskelija-aktiiveille levitettäväksi. Hyödynsin opinnäytetyössäni myös jonkin verran valmista tutkimusmateriaalia. Keräsin tietoa myös hyvien oppaiden ominaisuuksista, tutustumalla aihetta käsitelleisiin opinnäytetöihin ja kartoittamalla aihetta ”vaikuttava opiskelija” tutkimuksessa. Tämän selvityksen pohjalta tein opiskelijakunta HUMAKOlle käytännön läheisen oppaan opiskelijaedunvalvonnan tekemiseen.
Kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat edunvalvonnan melko kuormittavaksi. Ja suurin osa vastaajista teki sitä vähintään viikoittain. Edunvalvontaan paneutuneita työntekijöitä hyödynnettiin kiitettävästi opiskelija- ja ylioppilaskunnissa, jossa sellainen löytyi. Osassa opiskelijakunnista puuttui edunvalvontaan paneutunut työntekijä. Näissä työntekijöiden puuttumista kompensoitiin muun muassa opiskelija-aktiivien omalla osaamisella ja dokumentoinnilla. Edunvalvontaopas voi mahdollisesti kompensoida työntekijän puuttumista opiskelijakunta HUMAKOssa.
Opiskelija-edunvalvonta on aiheena aina ajankohtainen ja nyt sen vaikutukset ovat olleet näkyvillä mediassa Suomen hallituksen opiskelijoihin kohdistuneiden leikkausten myötä. Opinnäytetyöstäni saa varmasti myös muut kuin HUMAKOn toimijat apuja edunvalvonnan kehittämiseen omassa opiskelijajärjestössä.