Ylivieskan Gigantin asiakastyytyväisyys
Saari, Joel (2016)
Saari, Joel
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Ylivieskan Gigantin asiakkaiden tyytyväisyyttä monesta eri nä-kökulmasta, jotta yritys voisi kehittää toimintaansa vielä paremmaksi. Päätutkimusongelma on, kuinka tyytyväisiä Ylivieskan asiakkaat ovat sen toimintaan? Pääongelma jaettiin myös alaongelmiin, missä selvitettiin tyytyväisyyttä Ylivieskan Gigantin henkilökuntaan, tuotteisiin, hintoihin, saatavuuteen ja viestintään.
Opinnäytetyö koostui kolmesta eri osa-alueesta, joita olivat teoria, empiria sekä pohdinta. Teoriaosuudessa käytiin läpi mm. markkinoinnin toimintamuotoja, asiakastyytyväisyyttä ja kilpailukeinoja. Lähteinä teoriaosassa olivat kirja- ja Internet lähteet.
Empiirinen osuus muodostui kyselylomakkeen suunnittelusta, tutkimuksen toteutuksesta ja tutkimustulosten analysoinnista. Kysymykset pohjautuivat markkinoinnin pääkilpailukeinoihin. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, tiedot kerättiin käyttäen kyselylomaketta. Lomake täytettiin myymälän ulkopuolella olevalla pöydällä. Vastaajien määrä oli yhteensä 100.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kokonaisuudessaan Ylivieskan Gigantin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä henkilökuntaan, tuotteisiin, hintoihin, saatavuuteen ja viestintään. Kehitettävää löytyi myyjiltä Gigantin oheispalveluiden tarjoamisessa eli tuotevakuutuksen, rahoituksen ja käyttöönottopalveluiden tarjoamisessa.
Opinnäytetyö koostui kolmesta eri osa-alueesta, joita olivat teoria, empiria sekä pohdinta. Teoriaosuudessa käytiin läpi mm. markkinoinnin toimintamuotoja, asiakastyytyväisyyttä ja kilpailukeinoja. Lähteinä teoriaosassa olivat kirja- ja Internet lähteet.
Empiirinen osuus muodostui kyselylomakkeen suunnittelusta, tutkimuksen toteutuksesta ja tutkimustulosten analysoinnista. Kysymykset pohjautuivat markkinoinnin pääkilpailukeinoihin. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, tiedot kerättiin käyttäen kyselylomaketta. Lomake täytettiin myymälän ulkopuolella olevalla pöydällä. Vastaajien määrä oli yhteensä 100.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että kokonaisuudessaan Ylivieskan Gigantin asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä henkilökuntaan, tuotteisiin, hintoihin, saatavuuteen ja viestintään. Kehitettävää löytyi myyjiltä Gigantin oheispalveluiden tarjoamisessa eli tuotevakuutuksen, rahoituksen ja käyttöönottopalveluiden tarjoamisessa.