Asiakaslähtöisyys kokoustoiminnan kehittämisessä
Tykkyläinen, Tiina (2016)
Tykkyläinen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188374
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys toiminnan kehittämisessä on menestymisen edellytys. Asiakkaiden tunteminen, heidän tarpeidensa tietoon saaminen sekä niiden pohjalta toiminnan kehittäminen luovat pohjan menetykselle. Asiakastietoa on paljon, mutta sen hyödyntäminen kehittämisessä on vähäistä. Toiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen vaatii vastuuhenkilön nimeämisen tehtävään.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia Original Sokos Hotel Kimmelin kokouspalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tutkimuksen lähtökohtana oli huoli kokouspalveluiden myynnin kehityksestä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli parantaa case-yrityksen avainhenkilöiden asiakasymmärrystä kokousostamiseen sekä Joensuun markkinassa vallitsevaan kilpailutilanteeseen liittyen. Tutkimuksen lopussa on myös ehdotuksia jatkotutkimustarpeiden osalta.
Kehittämistyössä selvitettiin millaisista elementeistä onnistunut kokouspalvelukokemus Kimmelissä muodostuu. Tutkimusongelmaa lähestyttiin tapaustutkimuksellisesta näkökulmasta. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostui asiakaslähtöisyyden ympärille. Asiakaslähtöisyyden lisäksi Kimmelin kokouspalveluiden kehittämishaasteita lähestyttiin myös Porterin kilpailuetuun sekä arvoketjuun liittyvien teorioiden valossa.
Kehittämisprojekti eteni kolmessa eri vaiheessa: nykytila-analyysi, asiakasymmärryksen syventäminen ja kehittämisehdotusten laadinta. Nykytila-analyysissä käytettiin menetelminä lähdekirjallisuuteen perehtymistä, henkilöstölle teetettyä aivoriihisessiota sekä Sokos Hotelsin jatkuvia asiakastyytyväisyysmittauksia vuosilta 2011-2015. Asiakasymmärryksen syventäminen tapahtui kilpailija-analyysillä (benchmarking), asiakas-kyselyllä sekä asiakkaiden ja asiantuntijoiden syvähaastatteluilla. Tutkimusvaiheissa syntyneitä kehitysehdotuksia käsiteltiin Porterin viiden vallitsevan kilpailutekijän avulla.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kehitysehdotuksia sekä selkeitä huomioita Kimmelin kokoustuotteiden asemoitumisesta Joensuun kokousmarkkinaan. Kimmelin tärkeimpiä kehittämiskohtia olisi kokousidentiteetin rakentaminen, kokouksen kannattavuusmittareiden laatiminen sekä kokouksen kysyntälähtöisen hinnoittelun käyttöönoton pohdinta. Asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi Pohjois-Karjalan Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan johtoryhmään tulisi ottaa mukaan asiakkuusvastaava, jonka kautta asiakkuuksiin liittyvien kaupallisten huomioiden tuominen avainhenkilöiden tietoisuuteen varmistuisi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia Original Sokos Hotel Kimmelin kokouspalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tutkimuksen lähtökohtana oli huoli kokouspalveluiden myynnin kehityksestä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli parantaa case-yrityksen avainhenkilöiden asiakasymmärrystä kokousostamiseen sekä Joensuun markkinassa vallitsevaan kilpailutilanteeseen liittyen. Tutkimuksen lopussa on myös ehdotuksia jatkotutkimustarpeiden osalta.
Kehittämistyössä selvitettiin millaisista elementeistä onnistunut kokouspalvelukokemus Kimmelissä muodostuu. Tutkimusongelmaa lähestyttiin tapaustutkimuksellisesta näkökulmasta. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys muodostui asiakaslähtöisyyden ympärille. Asiakaslähtöisyyden lisäksi Kimmelin kokouspalveluiden kehittämishaasteita lähestyttiin myös Porterin kilpailuetuun sekä arvoketjuun liittyvien teorioiden valossa.
Kehittämisprojekti eteni kolmessa eri vaiheessa: nykytila-analyysi, asiakasymmärryksen syventäminen ja kehittämisehdotusten laadinta. Nykytila-analyysissä käytettiin menetelminä lähdekirjallisuuteen perehtymistä, henkilöstölle teetettyä aivoriihisessiota sekä Sokos Hotelsin jatkuvia asiakastyytyväisyysmittauksia vuosilta 2011-2015. Asiakasymmärryksen syventäminen tapahtui kilpailija-analyysillä (benchmarking), asiakas-kyselyllä sekä asiakkaiden ja asiantuntijoiden syvähaastatteluilla. Tutkimusvaiheissa syntyneitä kehitysehdotuksia käsiteltiin Porterin viiden vallitsevan kilpailutekijän avulla.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kehitysehdotuksia sekä selkeitä huomioita Kimmelin kokoustuotteiden asemoitumisesta Joensuun kokousmarkkinaan. Kimmelin tärkeimpiä kehittämiskohtia olisi kokousidentiteetin rakentaminen, kokouksen kannattavuusmittareiden laatiminen sekä kokouksen kysyntälähtöisen hinnoittelun käyttöönoton pohdinta. Asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi Pohjois-Karjalan Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan johtoryhmään tulisi ottaa mukaan asiakkuusvastaava, jonka kautta asiakkuuksiin liittyvien kaupallisten huomioiden tuominen avainhenkilöiden tietoisuuteen varmistuisi.