Markkinointisuunnitelma autokorjaamolle
Alho, Janne (2016)
Alho, Janne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178247
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia markkinointisuunnitelma Carcom Oy:lle, joka on Seinäjoen Rengastiellä sijaitseva autoalan monimerkkikorjaamo. Tähän mennessä yrityksellä ei ole ollut virallista markkinointisuunnitelmaa, vaan markkinointia on tehty satunnaisesti eri medioissa, mm. radiossa ja paikallislehdissä. Markkinoinnin suurimmaksi ongelmaksi on koettu mainoksien näkyvyys eri kanavissa ja tiedottomuus siitä, onko mainoksilla ollut mitään vaikutusta ihmisiin. Lisäksi markkinointitoimille tarvittiin aikataulumainen suunnitelma, jonka mukaan toimet ajoitetaan.
Suunnitelman laatiminen alkoi toteuttamalla yrityksen asiakkaille suunnattu Internet-pohjainen markkinointikysely. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, missä markkinointi on tähän asti ollut toimivinta. Lisäksi yrityksen nykytilanne suhteessa kilpailijoihin ja toimintaympäristöön oli arvioinnin kohteena.
Näiden tekijöiden pohjalta yritykselle laadittiin kalenterimainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla markkinointitoimet organisoidaan järjestelmällisesti. Suunnitelmassa näkyy käytettävät markkinointikanavat, joiden käyttö on jaettu jatkuvaan markkinointiin sekä vaihteleviin perinteisiin ja vaihteleviin sähköisiin kanaviin. Mainosten sisältö on valmiiksi määritelty, ja se vaihtelee enimmäkseen vuodenaikojen mukaan.
Suunnitelman laatiminen alkoi toteuttamalla yrityksen asiakkaille suunnattu Internet-pohjainen markkinointikysely. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, missä markkinointi on tähän asti ollut toimivinta. Lisäksi yrityksen nykytilanne suhteessa kilpailijoihin ja toimintaympäristöön oli arvioinnin kohteena.
Näiden tekijöiden pohjalta yritykselle laadittiin kalenterimainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla markkinointitoimet organisoidaan järjestelmällisesti. Suunnitelmassa näkyy käytettävät markkinointikanavat, joiden käyttö on jaettu jatkuvaan markkinointiin sekä vaihteleviin perinteisiin ja vaihteleviin sähköisiin kanaviin. Mainosten sisältö on valmiiksi määritelty, ja se vaihtelee enimmäkseen vuodenaikojen mukaan.