"Manusförfattaren hälsar till regissören! Regissören hälsar till manusförfattaren!" : Nuoren ohjaajan kokemus ensiaskeleistaan näytelmäkirjailijana
Vuori, Marja (2016)
Vuori, Marja
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137740
Tiivistelmä
Tämän kirjallisen opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida etuja ja haittoja oman tekstin ohjaamisessa oman taiteellisen työn pohjalta. Opinnäytetyössä käydään läpi, miten tekstin kirjoittamiseen vaikuttaa tieto tulevasta ohjausprosessista sekä miten oma teksti vaikuttaa ohjaamiseen. Myös muiden elementtien vaikutusta prosessiin pohditaan. Samalla käydään läpi itse prosessi, jotta lukija saa mahdollisuuden tehdä omat johtopäätöksensä, mitkä kaikki tekijät ovat vaikuttaneet lopputulokseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiin kuuluvat kirjoittajan omat muistiinpanot sekä havainnot hänen taiteellisen opinnäytetyönsä prosessista, jossa hän kirjoitti näytelmätekstin ja ohjasi sen. Työ toteutettiin siten, että kirjoittaja valitsi itse novellin jonka kirjoitti sitten näytelmäksi. Näytelmätekstin valmistuttua aloitettiin harjoituskausi kuuden näyttelijän kanssa. Muut tutkimusmenetelmät ovat kirjallisuus ja näyttelijöiden haastattelut.
Opinnäytetyön johtopäätös on se, että oman näytelmätekstin ohjaaminen tekee etäisyyden ottamisen näytelmästä vaikeammaksi, ja se voi pahimmassa tapauksessa estää näkemästä näytelmä ulkopuolisen näkökulmasta. Toisaalta se tekee teoksesta henkilökohtaisemman ja motivoi muita työryhmään kuuluvia. Oman näytelmätekstin ohjaaminen on antoisaa, mutta vaatii tekijältä sekä itseluottamusta että itsekriittisyyttä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiin kuuluvat kirjoittajan omat muistiinpanot sekä havainnot hänen taiteellisen opinnäytetyönsä prosessista, jossa hän kirjoitti näytelmätekstin ja ohjasi sen. Työ toteutettiin siten, että kirjoittaja valitsi itse novellin jonka kirjoitti sitten näytelmäksi. Näytelmätekstin valmistuttua aloitettiin harjoituskausi kuuden näyttelijän kanssa. Muut tutkimusmenetelmät ovat kirjallisuus ja näyttelijöiden haastattelut.
Opinnäytetyön johtopäätös on se, että oman näytelmätekstin ohjaaminen tekee etäisyyden ottamisen näytelmästä vaikeammaksi, ja se voi pahimmassa tapauksessa estää näkemästä näytelmä ulkopuolisen näkökulmasta. Toisaalta se tekee teoksesta henkilökohtaisemman ja motivoi muita työryhmään kuuluvia. Oman näytelmätekstin ohjaaminen on antoisaa, mutta vaatii tekijältä sekä itseluottamusta että itsekriittisyyttä.