Asiakaslähtöinen rakennustyön valvonta
Salmela, Reino (2016)
Salmela, Reino
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakennustyön valvonnan kehittäminen. Kehittämistarve oli lähtenyt liikkeelle ajoittain ilmenevistä rakennustöiden teknisistä laatupuutteista ja asiakkaiden tyytymättömyydestä. Työssä pyrittiin selvittämään, mitä valvonnan keinoja olisi mahdollista käyttää rakentamisen laadun parantamiseksi. Valvontatyön tehokkuuden parantaminen oli myös tavoitteena tässä työssä.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin rakennustyön valvontaa tilaajan näkökulmasta. Tilaajan arvot, tahtotaso ja tavoitteiden asettelu ja arviointi olivat avainasemassa valmiin rakennustyön laatumääritteiden suhteen. Valvontatyöhön käytettävän ajan hallinta oli myös valvontatyön kehittämisen painopisteitä.
Varsinainen tutkimus tehtiin todelliseen valvontakohteeseen. Toteutuneen hankkeen kuvauksen perusteella saatiin tietoa siitä, miten käytännössä rakentamisen ja valvonnan laatua käsitellään koko rakennuttamisprosessin aikana. Tämä toteutunut kohde käsitti kerrostalon vesijohtokorjauksia ja siihen liittyviä oheistöitä. Tarkastelun alaisena olivat rakennuttamisen prosesseihin ja asiakkaiden huomioimiseen liittyvät tekijät.
Opinnäytetyön perusteella saatiin hyviä kehitysehdotuksia valvonnan asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Rakennustöiden laadunhallinnalliset keinot käsiteltiin yhdessä rakentamista ohjaavien lakien ja määräysten pohjalta. Asiakastyytyväisyyden saaminen mahdollisimman hyväksi ja valvontatyön tehokkuuden parantaminen koettiin tekijöiksi, jotka ohjaavat valvontatyön kehittämistä.
Rakennustyön valvontatyön kehittämisen painopisteenä oli osoittaa, että asiakkaan tarpeiden huomioiminen on kaikkein tärkeintä. Asiakas täytyy saada mukaan hankkeeseen niin vahvasti kuin mahdollista. Samalla valvontatyöhön täytyy saada tehokkuutta. Tehokkuuden parantamiseen esitettiin käytettäväksi esimerkiksi Lean-ajattelun metodeita. Lean-ajettelun mukaan valvontatyöstä karsitaan pois kaikki epäolennainen.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin rakennustyön valvontaa tilaajan näkökulmasta. Tilaajan arvot, tahtotaso ja tavoitteiden asettelu ja arviointi olivat avainasemassa valmiin rakennustyön laatumääritteiden suhteen. Valvontatyöhön käytettävän ajan hallinta oli myös valvontatyön kehittämisen painopisteitä.
Varsinainen tutkimus tehtiin todelliseen valvontakohteeseen. Toteutuneen hankkeen kuvauksen perusteella saatiin tietoa siitä, miten käytännössä rakentamisen ja valvonnan laatua käsitellään koko rakennuttamisprosessin aikana. Tämä toteutunut kohde käsitti kerrostalon vesijohtokorjauksia ja siihen liittyviä oheistöitä. Tarkastelun alaisena olivat rakennuttamisen prosesseihin ja asiakkaiden huomioimiseen liittyvät tekijät.
Opinnäytetyön perusteella saatiin hyviä kehitysehdotuksia valvonnan asiakastyytyväisyyden parantamiseksi. Rakennustöiden laadunhallinnalliset keinot käsiteltiin yhdessä rakentamista ohjaavien lakien ja määräysten pohjalta. Asiakastyytyväisyyden saaminen mahdollisimman hyväksi ja valvontatyön tehokkuuden parantaminen koettiin tekijöiksi, jotka ohjaavat valvontatyön kehittämistä.
Rakennustyön valvontatyön kehittämisen painopisteenä oli osoittaa, että asiakkaan tarpeiden huomioiminen on kaikkein tärkeintä. Asiakas täytyy saada mukaan hankkeeseen niin vahvasti kuin mahdollista. Samalla valvontatyöhön täytyy saada tehokkuutta. Tehokkuuden parantamiseen esitettiin käytettäväksi esimerkiksi Lean-ajattelun metodeita. Lean-ajettelun mukaan valvontatyöstä karsitaan pois kaikki epäolennainen.