Doranova Oy:n sidosryhmien tyytyväisyystutkimus
Joensuu, Sanni (2016)
Joensuu, Sanni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Doranova Oy:n sidosryhmille tyytyväisyystutkimus. Saatuja tuloksia käyttäen yritys voi kehittää toimintaansa ja tehdä siitä entistä asiakaslähtöisempää. Sidosryhmien tyytyväisyys on tärkeää Doranovalle, koska yritys haluaa tarjota asiakaslähtöistä palvelua ja koska heidän sidosryhmäsuhteensa voivat olla monivuotisia. Tavoitteena oli päivittää vuonna 2011 tehty tyytyväisyystutkimus ja nähdä mitkä asiat ovat sittemmin muuttuneet. Tyytyväisyystutkimusta varten valituille lähetettiin ennen puhelinhaastatteluita saatekirjeet. Saatujen tulosten analysointiin käytettiin tilastollisia menetelmiä, SWOT-analyysiä ja tuloksia verrattiin aiempiin tutkimustuloksiin. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jota täydennettiin tilastollisin menetelmin.
Kokonaisuuden kannalta sidosryhmät ovat olleet tyytyväisiä Doranovaan. Sidosryhmien mielestä Doranovan vahvuuksia ovat sen yhteistyökyky, joustavuus ja asiantuntevuus. Doranovan heikkouksiksi mainittiin yrityksen pienuudesta toisinaan johtuva resurssien puutteellisuus ja yhteydenpito. Uusia tuloksia verrattiin aiempaan tutkimukseen ja tulokset olivat samankaltaisia aiemman kanssa. Merkittävimmät erot olivat avoimen palautteen vastausten määrän kasvu, ja avointen ja suljettujen kysymysten vastausten eroavaisuudet.
Vaikka tuloksissa ei ollut suuria eroja aiemman tutkimuksen kanssa, yrityksen kannattaa tehdä tyytyväisyystutkimuksia säännöllisin väliajoin. Siten mahdolliset muutokset voidaan havaita ja niihin voidaan reagoida ajoissa. Sopiva väli voisi olla kahden vuoden välein. Doranovan kannattaa toteuttaa tyytyväisyystutkimukset puhelinhaastatteluina, jotta vastaajia saadaan riittävästi ja että laadullista tarkastelua voidaan tehdä. Tilastollisten kysymysten vastausten arvot erosivat avoimesti annetuista vastauksista. Ilman avoimia kysymyksiä ja haastatteluja osa tiedoista olisi jäänyt saamatta.
Kokonaisuuden kannalta sidosryhmät ovat olleet tyytyväisiä Doranovaan. Sidosryhmien mielestä Doranovan vahvuuksia ovat sen yhteistyökyky, joustavuus ja asiantuntevuus. Doranovan heikkouksiksi mainittiin yrityksen pienuudesta toisinaan johtuva resurssien puutteellisuus ja yhteydenpito. Uusia tuloksia verrattiin aiempaan tutkimukseen ja tulokset olivat samankaltaisia aiemman kanssa. Merkittävimmät erot olivat avoimen palautteen vastausten määrän kasvu, ja avointen ja suljettujen kysymysten vastausten eroavaisuudet.
Vaikka tuloksissa ei ollut suuria eroja aiemman tutkimuksen kanssa, yrityksen kannattaa tehdä tyytyväisyystutkimuksia säännöllisin väliajoin. Siten mahdolliset muutokset voidaan havaita ja niihin voidaan reagoida ajoissa. Sopiva väli voisi olla kahden vuoden välein. Doranovan kannattaa toteuttaa tyytyväisyystutkimukset puhelinhaastatteluina, jotta vastaajia saadaan riittävästi ja että laadullista tarkastelua voidaan tehdä. Tilastollisten kysymysten vastausten arvot erosivat avoimesti annetuista vastauksista. Ilman avoimia kysymyksiä ja haastatteluja osa tiedoista olisi jäänyt saamatta.