Blogien hyödyntäminen korkeakoulumarkkinoinnissa : case: Lahden ammattikorkeakoulu
Hämäläinen, Viivi (2016)
Hämäläinen, Viivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127531
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy blogien hyödyntämiseen korkeakoulumarkkinoinnissa. Työn tavoitteena on selvittää, miten Lahden ammattikorkeakoulu voisi hyödyntää blogeja korkeakoulumarkkinoinnissaan ja kehittää omaa blogiaan. Tarkoituksena on, että Lahden ammattikorkeakoulu voisi hyödyntää blogimarkkinointia ja saada sitä kautta lisää näkyvyyttä.
Teoriaosuudessa hyödynnettiin niin kirjallisia kuin sähköisiäkin lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sosiaalista mediaa yleisesti sekä blogeja ja niiden hyödyntämistä markkinointikeinona. Lisäksi keskityttiin myös siihen, millainen on hyvä organisaatioblogi.
Työn empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä osalle Päijät-Hämeen toisen asteen opiskelijoille heidän koulunsa kautta. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon kohderyhmä lukee blogeja, mistä he niitä löytävät ja millainen olisi hyvä ja mielenkiintoinen Lahden ammattikorkeakoulun blogi.
Tutkimuksesta selvisi, että korkeakouluopinnoista kiinnostuneet lukevat blogeja pääsääntöisesti pari kertaa viikossa ja etsivät uusia luettavia blogeja eniten Googlen kautta. Opiskelupaikkaan liittyvistä blogiteksteistä vastaajia kiinnostivat eniten esittelytekstit aloista ja koulusta sekä opiskeluun ja vaihto-opiskeluun liittyvät postaukset. Monet kertoivat seuraavansa eniten lifestyle- ja videoblogeja, joten ehdotan myös videopostauksia osaksi Lahden ammattikorkeakoulun blogia.
Tulevaisuudessa samankaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa jo koulussa opiskeleville, jotta saataisiin selville, millainen olisi heidän mielestään hyvä korkeakoulublogi.
Teoriaosuudessa hyödynnettiin niin kirjallisia kuin sähköisiäkin lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sosiaalista mediaa yleisesti sekä blogeja ja niiden hyödyntämistä markkinointikeinona. Lisäksi keskityttiin myös siihen, millainen on hyvä organisaatioblogi.
Työn empiirinen osuus muodostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä osalle Päijät-Hämeen toisen asteen opiskelijoille heidän koulunsa kautta. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon kohderyhmä lukee blogeja, mistä he niitä löytävät ja millainen olisi hyvä ja mielenkiintoinen Lahden ammattikorkeakoulun blogi.
Tutkimuksesta selvisi, että korkeakouluopinnoista kiinnostuneet lukevat blogeja pääsääntöisesti pari kertaa viikossa ja etsivät uusia luettavia blogeja eniten Googlen kautta. Opiskelupaikkaan liittyvistä blogiteksteistä vastaajia kiinnostivat eniten esittelytekstit aloista ja koulusta sekä opiskeluun ja vaihto-opiskeluun liittyvät postaukset. Monet kertoivat seuraavansa eniten lifestyle- ja videoblogeja, joten ehdotan myös videopostauksia osaksi Lahden ammattikorkeakoulun blogia.
Tulevaisuudessa samankaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa jo koulussa opiskeleville, jotta saataisiin selville, millainen olisi heidän mielestään hyvä korkeakoulublogi.