5S:n käyttöönotto SeAMK autolaboratorioon
Lepistö, Jani (2016)
Lepistö, Jani
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127486
Tiivistelmä
Seinäjoen ammattikorkeakoululle valmistui syksyksi 2015 uudet autolaboratoriotilat. Työn tavoitteena oli selkeyttää 5S:n avulla autolaboratorion ongelmallinen sähkö- ja rengastyötila sekä luoda niistä mallisolu.
5S:stä saatiin paras hyöty suunnittelemalla layout kokonaan uusiksi. Rengaskoneet saatiin siirrettyä omaan rauhalliseen nurkkaukseensa. Laturin testauskone, jossa on kovalla nopeudella pyöriviä osia, joihin voisi mahdollisesti loukata itsensä, saatiin siirrettyä kaappiseinää vasten.
Kaapit saatiin selkeään järjestykseen, missä jokaisen työpisteen tarvitsemat tarvikkeet ja työkalut sijaitsevat työpisteen välittömässä läheisyydessä. Kaapit jaettiin päätuotteittain: kaappi yksi sisältää pääasiassa henkilösuojaimia, kaappi kaksi sisältää pääasiassa rengastyötarvikkeita ja -työkaluja, kaappi kolme sisältää pää-asiassa autonhuoltotyökaluja, kaappi neljä sisältää pääasiassa paineilmatyökaluja, kaappi viisi sisältää pääasiassa diagnostiikkalaitteiden lisäosia ja niiden tarvikkeita ja kaappi yhdeksän sisältää pääasiassa sähkötyökaluja ja -tarvikkeita.
Kaappeihin luotiin tuotteille paikat, kaapit merkittiin selkeillä numerolapuilla sekä niiden oviin luotiin lista, mitä kyseinen kaappi sisältää. Laitteet ja koneet saatiin sijoiteltua niin, että jokaisella laitteella on oma selkeä paikkansa, jossa laitetta voidaan käyttää ja säilyttää. Suurin osa laitteista on liikuteltavia, jolloin niitä voidaan myös siirtää vapaasti, kun halutaan saada työrauha.
Työn aikana saatiin myös mahdollisuus seurata opiskelijoiden toimintoja tiloissa. Opiskelijoille on tullut tiettyjä vääriä tapoja, jotka aiheuttavat epäjärjestystä. Siisteyttä opiskelijoille tulisi opettajan ja laboratorioinsinöörin lähteä aktiivisesti opettamaan. Lukuvuoden alussa voitaisiin pitää oppitunti, missä opastetaan 5S:n toimintojen omaksuminen sekä työturvallisuus.
5S:stä saatiin paras hyöty suunnittelemalla layout kokonaan uusiksi. Rengaskoneet saatiin siirrettyä omaan rauhalliseen nurkkaukseensa. Laturin testauskone, jossa on kovalla nopeudella pyöriviä osia, joihin voisi mahdollisesti loukata itsensä, saatiin siirrettyä kaappiseinää vasten.
Kaapit saatiin selkeään järjestykseen, missä jokaisen työpisteen tarvitsemat tarvikkeet ja työkalut sijaitsevat työpisteen välittömässä läheisyydessä. Kaapit jaettiin päätuotteittain: kaappi yksi sisältää pääasiassa henkilösuojaimia, kaappi kaksi sisältää pääasiassa rengastyötarvikkeita ja -työkaluja, kaappi kolme sisältää pää-asiassa autonhuoltotyökaluja, kaappi neljä sisältää pääasiassa paineilmatyökaluja, kaappi viisi sisältää pääasiassa diagnostiikkalaitteiden lisäosia ja niiden tarvikkeita ja kaappi yhdeksän sisältää pääasiassa sähkötyökaluja ja -tarvikkeita.
Kaappeihin luotiin tuotteille paikat, kaapit merkittiin selkeillä numerolapuilla sekä niiden oviin luotiin lista, mitä kyseinen kaappi sisältää. Laitteet ja koneet saatiin sijoiteltua niin, että jokaisella laitteella on oma selkeä paikkansa, jossa laitetta voidaan käyttää ja säilyttää. Suurin osa laitteista on liikuteltavia, jolloin niitä voidaan myös siirtää vapaasti, kun halutaan saada työrauha.
Työn aikana saatiin myös mahdollisuus seurata opiskelijoiden toimintoja tiloissa. Opiskelijoille on tullut tiettyjä vääriä tapoja, jotka aiheuttavat epäjärjestystä. Siisteyttä opiskelijoille tulisi opettajan ja laboratorioinsinöörin lähteä aktiivisesti opettamaan. Lukuvuoden alussa voitaisiin pitää oppitunti, missä opastetaan 5S:n toimintojen omaksuminen sekä työturvallisuus.