Kylpyläpalveluiden toimivuus liikuntarajoitteisen asiakkaan näkökulmasta
Siekkeli, Satu (2010)
Siekkeli, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli kylpyläpalveluiden toimivuus liikuntarajoitteisen asiakkaan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää liikuntarajoitteisten asiakkaiden mielipiteitä sujuvasta ja miellyttävästä kylpyläkokemuksesta sekä ongelmakohdista, jotka estävät tämän miellyttävän kylpyläkokemuksen syntymistä heidän näkökulmastaan. Työssä siis selvitettiin ne tekijät, jotka edistävät kylpyläpalveluiden toimivuutta liikuntarajoitteisen asiakkaan näkökulmasta sekä tekijät, jotka estävät niiden toimivuutta. Asiaa tutkittiin käsittelemällä kylpyläkäyntiä prosessina, joka alkaa asiakkaan saapumisesta paikalle ja käy läpi eri vaiheet aina siihen asti kunnes asiakas poistuu kylpylästä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Selvitystä varten teemahaastateltiin kuutta eri tavoin liikuntarajoitteista ihmistä, joilla oli kokemuksia kylpyläpalveluiden käytöstä. Opinnäytetyön tekijän mielestä kuusi ihmistä oli sopiva määrä saamaan totuudenmukaisia ja kattavia tuloksia. Vastausten monipuolisuus varmistettiin sillä, että haastateltiin eri liikuntarajoitteisuuden muodoista kärsiviä ihmisiä.
Selvityksen tuloksena voidaan sanoa, että kylpylät ovat parantaneet kylpyläpalveluiden toimivuutta liikuntarajoitteisen asiakkaan näkökulmasta, esimerkiksi lisäämällä käsijohteita ja luiskia entistä enemmän. Haastattelemalla liikuntarajoitteisia kylpyläpalveluita käyttäviä ihmisiä selvisi kuitenkin asioita, jotka tarvitsevat kehittämistä ja huomioonottamista nykyistä enemmän. Käsijohteitten ja luiskien lisäämisen lisäksi toivottiin myös lyhyempiä välimatkoja niin pihapiirissä kuin kylpylän sisälläkin sekä selkeyttä kylpylän sisätiloihin, esimerkiksi viitoituksen avulla. Myös istuimien, kuten tuolien ja pesupenkkien lisääminen oli haastateltavien mielestä tärkeää, ja tuolien toivottiin olevan korkeita, jotta ylösnousu helpottuisi. Myös tukikahvojen puuttuminen sekä äkkinäiset tasoerot tuottivat haastateltavien mukaan ongelmia liikkumisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Selvitystä varten teemahaastateltiin kuutta eri tavoin liikuntarajoitteista ihmistä, joilla oli kokemuksia kylpyläpalveluiden käytöstä. Opinnäytetyön tekijän mielestä kuusi ihmistä oli sopiva määrä saamaan totuudenmukaisia ja kattavia tuloksia. Vastausten monipuolisuus varmistettiin sillä, että haastateltiin eri liikuntarajoitteisuuden muodoista kärsiviä ihmisiä.
Selvityksen tuloksena voidaan sanoa, että kylpylät ovat parantaneet kylpyläpalveluiden toimivuutta liikuntarajoitteisen asiakkaan näkökulmasta, esimerkiksi lisäämällä käsijohteita ja luiskia entistä enemmän. Haastattelemalla liikuntarajoitteisia kylpyläpalveluita käyttäviä ihmisiä selvisi kuitenkin asioita, jotka tarvitsevat kehittämistä ja huomioonottamista nykyistä enemmän. Käsijohteitten ja luiskien lisäämisen lisäksi toivottiin myös lyhyempiä välimatkoja niin pihapiirissä kuin kylpylän sisälläkin sekä selkeyttä kylpylän sisätiloihin, esimerkiksi viitoituksen avulla. Myös istuimien, kuten tuolien ja pesupenkkien lisääminen oli haastateltavien mielestä tärkeää, ja tuolien toivottiin olevan korkeita, jotta ylösnousu helpottuisi. Myös tukikahvojen puuttuminen sekä äkkinäiset tasoerot tuottivat haastateltavien mukaan ongelmia liikkumisessa.