Showroom myyntiympäristönä : Markkinointi- ja viestintätoimisto myymäläsuunnittelun näkökulmasta
Herhi, Juuso (2016)
Herhi, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605107027
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunnittelen Republic of Communications markkinointi- ja viestintätoimistolle uudet asiakastilat. Tavoitteena on tarkastella PR- toimistoa, sen showroomia ja muita asiakastiloja myymäläsuunnittelun näkökulmasta. Koska showroom on myyntiympäristö ja siellä esitellään tuotteita, niin pätevät siellä samat suunnittelun keinot ja periaatteet kuin myymälässä. Tavoite on, että toimeksiantaja saa suunnitelmasta työkalun, ja että yritys voi toteuttaa suunnitelmaa asteittain ja käyttää suunnitelmaa työkaluna asiakassuhteiden luomiseen.
Suunnittelun pohjana olen käyttänyt myymäläsuunnitteluun ja markkinointiin liittyviä lähteisöjä ja vertaillut eri PR- toimistojen, sekä eri brändien omia showroomeja ja myymälätiloja. Näissä tiloissa olen tarkastellut esillepanon, kalustuksen ja valaistuksen yhtäläisyyksiä ja verrannut niitä eri myymälöihin. Olen käyttänyt lähteistönä myös eri ammattilaisten haastatteluja. Haastatteluilla olen tutkinut tilojen merkitystä toimistolle ja sitä, että mikä merkitys tilalla on toimiston omaan brändiin ja sen edustamiin brändeihin.
Suunnitelmassa on tavoitteena yhdistää toimisto ja showroom eheäksi kokonaisuudeksi, joka kannattelee, sekä yritystä että sen edustamia brändejä. Suunnitteltu tila toimii ikäänkuin kankaana PR- toimistolle ja brändeille, jossa itse tuotteet ja palvelut nousevat päärooliin. Asiakkaan toiveena oli yksinkertainen skandinaavinen kokonaisuus. Suunnitelman vaaleat pinnat ja hienoeleiset selkeälinjaiset kalusteet noudattavat asiakkaan toiveita ja muodostavat käyttäjälle laadukkaan premium- kokemuksen.
Tarkoitus on, että asiakas toteuttaa suunnitelmaa asteittain ja itselleen sopivassa aikataulussa. Uskon että toimisto saa suunnitelmasta itselleen toivotun työkalun ja se on heille hyödyksi pitkälle tulevaisuuteen. Uskon, että suunnitelma ja siihen valitsemani materiaalit sekä kalusteet toimivat myös muissa tiloissa. Suunnitelman sovellettavuus muihin tiloihin antaa suunnitelmalle lisäarvoa, ja uskon myös että suunnitelma ja tutkimani aiheet voivat olla myös hyödyksi muille yrityksille.
Suunnittelun pohjana olen käyttänyt myymäläsuunnitteluun ja markkinointiin liittyviä lähteisöjä ja vertaillut eri PR- toimistojen, sekä eri brändien omia showroomeja ja myymälätiloja. Näissä tiloissa olen tarkastellut esillepanon, kalustuksen ja valaistuksen yhtäläisyyksiä ja verrannut niitä eri myymälöihin. Olen käyttänyt lähteistönä myös eri ammattilaisten haastatteluja. Haastatteluilla olen tutkinut tilojen merkitystä toimistolle ja sitä, että mikä merkitys tilalla on toimiston omaan brändiin ja sen edustamiin brändeihin.
Suunnitelmassa on tavoitteena yhdistää toimisto ja showroom eheäksi kokonaisuudeksi, joka kannattelee, sekä yritystä että sen edustamia brändejä. Suunnitteltu tila toimii ikäänkuin kankaana PR- toimistolle ja brändeille, jossa itse tuotteet ja palvelut nousevat päärooliin. Asiakkaan toiveena oli yksinkertainen skandinaavinen kokonaisuus. Suunnitelman vaaleat pinnat ja hienoeleiset selkeälinjaiset kalusteet noudattavat asiakkaan toiveita ja muodostavat käyttäjälle laadukkaan premium- kokemuksen.
Tarkoitus on, että asiakas toteuttaa suunnitelmaa asteittain ja itselleen sopivassa aikataulussa. Uskon että toimisto saa suunnitelmasta itselleen toivotun työkalun ja se on heille hyödyksi pitkälle tulevaisuuteen. Uskon, että suunnitelma ja siihen valitsemani materiaalit sekä kalusteet toimivat myös muissa tiloissa. Suunnitelman sovellettavuus muihin tiloihin antaa suunnitelmalle lisäarvoa, ja uskon myös että suunnitelma ja tutkimani aiheet voivat olla myös hyödyksi muille yrityksille.