E-palvelut – arvoa toimitusketjuun
Aulanko, Heikki (2016)
Aulanko, Heikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys e-palveluiden nykyisestä tilanteesta kontti-kuljetusmarkkinoilla. E-palveluista kohteeksi valittiin etenkin asiakkaan ja varustamon välisiin transaktioihin keskittyneet ja niitä automatisoivat palvelut. Tarkoituksena oli myös pohtia, kuinka palvelut vaikuttavat asiakassuhteeseen ja sen hallintaan sekä minkälaista lisäarvoa palvelut pystyisivät tuottamaan asiakkaalle, toimittajalle ja muille toimitusketjun jäsenille.
Tietoa haettiin sekä julkaistuista tutkimuksista, epävirallisten asiakastapaamisten avulla sekä e-palveluita tarjoavien yritysten julkaiseman informaation avulla. Asiakassuhteita ja toimitusketjuja sekä niiden informaatiovirtoja pohdittiin yleisluontoisesti, keskittymättä yksittäisiin tapauksiin. Asiakkaiden ja konttivarustamoiden eri kontaktirajapinnat eriteltiin, jotta nähtäisiin missä e- palvelut toisivat erityistä etua asiakassuhteeseen.
E-palveluiden todettiin tuovan erityistä etua toimitusketjulle etenkin paremman läpinäky-vyyden kautta. Transaktiot muuttuivat automaattisemmaksi ja näin inhimillisten virheiden määrää kyetään vähentämään. Palvelut tuovat uudenlaista lisäarvoa asiakassuhteisiin tuomalla uutta tietoa toimitusketjusta sekä helpottamalla tiedonsaantia.
Etenkin portaalipalvelut todettiin hyödyllisiksi niiden tuottaman lisäarvon ja niiden vaati-mien vähäisten investointien ansiosta verrattuna suoriin varustamopalveluihin. E-palveluiden todettiin hyödyttävän toimitusketjun kaikkia osapuolia ja vakiintuvan lähivuo-sina kuljetusalalla yleiseksi käytännöksi.
Tietoa haettiin sekä julkaistuista tutkimuksista, epävirallisten asiakastapaamisten avulla sekä e-palveluita tarjoavien yritysten julkaiseman informaation avulla. Asiakassuhteita ja toimitusketjuja sekä niiden informaatiovirtoja pohdittiin yleisluontoisesti, keskittymättä yksittäisiin tapauksiin. Asiakkaiden ja konttivarustamoiden eri kontaktirajapinnat eriteltiin, jotta nähtäisiin missä e- palvelut toisivat erityistä etua asiakassuhteeseen.
E-palveluiden todettiin tuovan erityistä etua toimitusketjulle etenkin paremman läpinäky-vyyden kautta. Transaktiot muuttuivat automaattisemmaksi ja näin inhimillisten virheiden määrää kyetään vähentämään. Palvelut tuovat uudenlaista lisäarvoa asiakassuhteisiin tuomalla uutta tietoa toimitusketjusta sekä helpottamalla tiedonsaantia.
Etenkin portaalipalvelut todettiin hyödyllisiksi niiden tuottaman lisäarvon ja niiden vaati-mien vähäisten investointien ansiosta verrattuna suoriin varustamopalveluihin. E-palveluiden todettiin hyödyttävän toimitusketjun kaikkia osapuolia ja vakiintuvan lähivuo-sina kuljetusalalla yleiseksi käytännöksi.