Hoitoelvytyskoulutus perustason ensihoidon opiskelijoille
Purhonen, Ville; Rompasaari, Petrus (2016)
Purhonen, Ville
Rompasaari, Petrus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096693
Tiivistelmä
Sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa elvytystilanteita esiintyy lähteestä riippuen noin 50 – 100 tapausta per 100 000 asukasta. Elvytystilanteisiin osallistuminen yksittäisen ensihoitajan kohdalla on sattumanvaraista. Ammattilaisena elvytystilanteessa toimiminen on kokonaisuutena haastava, vaikkakin elvytysprotokolla itsessään on hyvin suoraviivainen. Ammattilaistasoisen hoitoelvytyksen toteuttaminen kuuluu jokaiselle terveydenhuollon ammattihenkilölle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta osaamista opiskelijoille, sekä lisätä opinnäytetyön tekijöiden omaa osaamista niin hoitoelvytyksen, koulutustilaisuuden järjestämisen kuin opetusosaamisen osalta.
Ajatus järjestää hoitoelvytyskoulutus ensihoitoon suuntautuville lähihoitajaopiskelijoille syntyi, koska opinnäytetyön tekijät ovat molemmat aikaisemmalta koulutukseltansa lähihoitajia. Opinnäytetyön tekijät ovat molemmat kokeneet että vaikka lähihoitajakoulutuksen aikana hoitoelvytystä harjoitellaankin runsaasti, jää se lopulta pinnalliseksi. Opinnäytetyön idea syntyi opinnäytetyön tekijöiden omista käytännön kokemuksista. Koulutuksen kohderyhmäksi valikoitui Jyväskylän ammattiopiston JAO:n, Jämsän toimipisteessä opiskeleva perustason ensihoidon ryhmä. Ryhmä kuuluu uuteen perustason ensihoidon koulutuskokeiluun.
Opinnäytetyön muodoksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuus sisältäen sekä teoriaosuuden että simulaatiokoulutuksen. Teoriaosuudessa on käyty läpi esimerkiksi elottomuuden syitä ja patofysiologiaa, sekä varsinaista hoitoelvytyksen toteuttamista. Simulaatioissa harjoiteltiin erilaisia elvytystilanteita, joiden jälkeen järjestettiin purkutilaisuus. Koulutukseen osallistuvassa ryhmässä oli yhteensä 18 opiskelijaa, joilta kerättiin kummastakin koulutustilaisuudesta palautteet erikseen.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat tekijöiden mielestä hyvin, lisäten heidän omaa ammatillista osaamistaan ensihoidossa sekä vieden uutta osaamista opiskelijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta osaamista opiskelijoille, sekä lisätä opinnäytetyön tekijöiden omaa osaamista niin hoitoelvytyksen, koulutustilaisuuden järjestämisen kuin opetusosaamisen osalta.
Ajatus järjestää hoitoelvytyskoulutus ensihoitoon suuntautuville lähihoitajaopiskelijoille syntyi, koska opinnäytetyön tekijät ovat molemmat aikaisemmalta koulutukseltansa lähihoitajia. Opinnäytetyön tekijät ovat molemmat kokeneet että vaikka lähihoitajakoulutuksen aikana hoitoelvytystä harjoitellaankin runsaasti, jää se lopulta pinnalliseksi. Opinnäytetyön idea syntyi opinnäytetyön tekijöiden omista käytännön kokemuksista. Koulutuksen kohderyhmäksi valikoitui Jyväskylän ammattiopiston JAO:n, Jämsän toimipisteessä opiskeleva perustason ensihoidon ryhmä. Ryhmä kuuluu uuteen perustason ensihoidon koulutuskokeiluun.
Opinnäytetyön muodoksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli järjestää koulutustilaisuus sisältäen sekä teoriaosuuden että simulaatiokoulutuksen. Teoriaosuudessa on käyty läpi esimerkiksi elottomuuden syitä ja patofysiologiaa, sekä varsinaista hoitoelvytyksen toteuttamista. Simulaatioissa harjoiteltiin erilaisia elvytystilanteita, joiden jälkeen järjestettiin purkutilaisuus. Koulutukseen osallistuvassa ryhmässä oli yhteensä 18 opiskelijaa, joilta kerättiin kummastakin koulutustilaisuudesta palautteet erikseen.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat tekijöiden mielestä hyvin, lisäten heidän omaa ammatillista osaamistaan ensihoidossa sekä vieden uutta osaamista opiskelijoille.