Mikä ihmeen Salkku? : Opiskelijakunta Salkun verkkosivujen kehittäminen
Vaattovaara, Minna (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025878
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toteutin Savon koulutuskuntayhtymän opiskelijakunta Salkun kehittämistyönä. Kehittämistyön
tavoitteena oli opiskelijakunnan näkyvyyden, tiedottamisen ja opiskelijoiden osallisuuden parantaminen. Toteutustapana oli opiskelijalähtöisten verkkosivujen sisältöjen luominen huomioiden vuorovaikutteisuuden mahdollisuuden verkkosivuilla.
Opinnäytetyön tilaajana oli Savon ammatti- ja aikuisopisto. Kehittämistyön tarve lähti käytännön tarpeesta. Opiskelijakunta Salkku toimii koko koulutuskuntayhtymän alueella. Perustutkinto-opiskelijoita on noin 6000. Kaikki Savon ammatti- ja aikuisopiston opiskelijat kuuluvat opiskelijakuntaan opiskellessaan oppilaitoksessa. Käytännön opiskelijakuntatoiminnassa oli huomattu tiedotuskanavien puute suurelle opiskelijamäärälle. Opiskelijoiden ja henkilöstön tietoisuus opiskelijakuntatoiminnasta on ollut hyvin hajanaista yhtenäisen tiedotuskanavan puuttuessa. Kehittämistyö tuli myös ajankohtaiseksi oppilaitoksen verkkosivu-uudistuksen myötä.
Kehittämistyön toteutuksessa käytettiin osallistavia, toiminnallisia ja yhteisöllisiä menetelmiä. Toteutus tapahtui vaiheittain ja mukaan otettiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijakuntien hallituksen jäsenet ja oppilaitoksen eri yksiköiden opiskelijat. Toteutuksen lähtökohtana oli, ettei opiskelijalähtöisten verkkosivujen toteuttaminen onnistu ilman opiskelijoiden ideointia ja mielipiteitä. Toteutustapoina käytettiin työpajoja, työryhmätyöskentelyä ja ideariihtä.
Tuotoksena kehittämistyöstä syntyi opiskelijakunnan verkkosivujen sisältöjen mallinnos. Kehittämistyössä käytetyt menetelmät ja tapa työskennellä antaa kuvan siitä, kuinka opiskelijalähtöisessä työskentelyssä voidaan saada aikaan opiskelijoiden näköinen lopputulos. Tulevaisuutta ajatellen vuorovaikutteisuus verkkosivuilla auttaa opiskelijakuntaa ja oppilaitoksen henkilöstöä saamaan kattavan opiskelijoiden
mielipiteen asioihin. Oppilaitoksessa ja opiskelijakunnassa jatkossa tehtävää kehittämistyötä silmällä pitäen, vuorovaikutteisuus antaa työkaluja opiskelijoitten saavutettavuuteen.
tavoitteena oli opiskelijakunnan näkyvyyden, tiedottamisen ja opiskelijoiden osallisuuden parantaminen. Toteutustapana oli opiskelijalähtöisten verkkosivujen sisältöjen luominen huomioiden vuorovaikutteisuuden mahdollisuuden verkkosivuilla.
Opinnäytetyön tilaajana oli Savon ammatti- ja aikuisopisto. Kehittämistyön tarve lähti käytännön tarpeesta. Opiskelijakunta Salkku toimii koko koulutuskuntayhtymän alueella. Perustutkinto-opiskelijoita on noin 6000. Kaikki Savon ammatti- ja aikuisopiston opiskelijat kuuluvat opiskelijakuntaan opiskellessaan oppilaitoksessa. Käytännön opiskelijakuntatoiminnassa oli huomattu tiedotuskanavien puute suurelle opiskelijamäärälle. Opiskelijoiden ja henkilöstön tietoisuus opiskelijakuntatoiminnasta on ollut hyvin hajanaista yhtenäisen tiedotuskanavan puuttuessa. Kehittämistyö tuli myös ajankohtaiseksi oppilaitoksen verkkosivu-uudistuksen myötä.
Kehittämistyön toteutuksessa käytettiin osallistavia, toiminnallisia ja yhteisöllisiä menetelmiä. Toteutus tapahtui vaiheittain ja mukaan otettiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijakuntien hallituksen jäsenet ja oppilaitoksen eri yksiköiden opiskelijat. Toteutuksen lähtökohtana oli, ettei opiskelijalähtöisten verkkosivujen toteuttaminen onnistu ilman opiskelijoiden ideointia ja mielipiteitä. Toteutustapoina käytettiin työpajoja, työryhmätyöskentelyä ja ideariihtä.
Tuotoksena kehittämistyöstä syntyi opiskelijakunnan verkkosivujen sisältöjen mallinnos. Kehittämistyössä käytetyt menetelmät ja tapa työskennellä antaa kuvan siitä, kuinka opiskelijalähtöisessä työskentelyssä voidaan saada aikaan opiskelijoiden näköinen lopputulos. Tulevaisuutta ajatellen vuorovaikutteisuus verkkosivuilla auttaa opiskelijakuntaa ja oppilaitoksen henkilöstöä saamaan kattavan opiskelijoiden
mielipiteen asioihin. Oppilaitoksessa ja opiskelijakunnassa jatkossa tehtävää kehittämistyötä silmällä pitäen, vuorovaikutteisuus antaa työkaluja opiskelijoitten saavutettavuuteen.